En del af Watch Medier

MediaWatchfredag27. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
11.12.2012kl. 12.00

Lektor laver Facebook-o-meter til nyhedssites

Værktøjet Viralnews måler, hvilke danske nyheder der klarer sig bedst på Facebook. Et nyttigt værktøj for journalister og redaktører, siger manden bag, Filip Wallberg.
af JULIE HORNBEK TOFT

Viralnews

Viralnews overvåger, hvor meget Facebook-aktivitet artikler genererer. Det er udviklet af Filip Wallberg fra SDU's center for journalistik.

Sitet samler RSS-feeds fra 124 forskellige medier. Via Facebooks eget analyseværktøj Page Insights trækker værktøjet data på hvor mange likes, kommentarer og delinger, URL-adresser fra disse sites får. Ud fra de tre parametre ranglistes historierne efter 1, 2, 4, 8, 12 og 16 timer.

Det er altså ikke kun de links, som eksempelvis Politikens selv lægger ud på sin egen Facebookprofil, men hvor meget de links optræder samlet på Facebook.

Listen over de 124 medier er her.

Forbrugerrådet advarer mod julestrip. Mandag eftermiddag er Eb.dk-historien med den moderat højtidsaktuelle rubrik den mest delte, kommenterde og ”likede” danske historie på Facebook.

Det viser analyseværktøjet Viralnews, der ranglister historier fra 124 danske mediesites i forhold til, hvor meget aktivitet de generer på Facebook lige nu. Viralnews, der er kodet af journalistisk lektor Filip Wallberg fra Syddansk Universitet, kan altså give et praj om, hvilke historier der er ”talk of the town” på Facebook.

"Målet er at få medieprofessionelle til at bruge det som et værktøj. Man kan bruge det som en slags 'historiebørs' til at se, hvilke historier og historietyper, der fungerer godt viralt og skaber engagement og opmærksomhed på Facebook," siger Filip Wallberg.

Viralnews dækker indhenter data i realtid og viser, hvilke historier der har hittet de seneste 16 timer. Ikke bare fra de links, som medierne selv lægger ud, men globalt for hver gang en artikels specifikke URL-adresse optræder på Facebook.

Wallberg har indsamlet data på danske nyheders Facebook-liv i halvandet år og statistikbanken skal også bruges til analyser af særlige tendenser i forhold til temaer, rubriktyper, formater. På sigt kan de data for eksempelt bruges til at udvikle særlige "Facebook-nyhedskriterier", siger han.

Ikke kun dansende katte

Et blik på Viralnews afslører, at genvejen til viral succes - ikke overraskende - kan være en tabloidsti belagt med trigger-ord som strip, dansende abe eller brystbombe.

Men det er ikke kun historier om dansende katte, der kan gå viralt på Facebook, understreger Filip Wallberg.

"Der er mange af den slags historier, men bundseriøs journalistik har også et viralt potentiale. Traditionelle journalistiske værdier gælder stadig, eksempelvis kan du godt glemme viralt liv for historier med en sløv rubrik," siger han.

Mens dansende katte ofte bliver delt meget og muligvis "liket", er det de tungere emner om eksempelvis politik, der trækker flest kommentarer, fortæller redaktør for sociale medier på DR Nyheder, Lars Damgaard Nielsen. DR har sin egen robot, der overvåger Facebook på nogenlunde samme måde som Viralnews.

Bagdøren til nyhedssites

Det er dog de færreste historier, der for alvor går viralt i Danmark. Få får over 1000 sociale interaktioner i alt, siger Filip Wallberg.


Men Facebook udgør alligevel en bagdør til mange nyhedssites. FDIM samler ikke statistikker over Facebook-genereret trafik, og de fleste medier holder tallene for sig selv. På Bt.dk kommer "et par procent" af den samlede trafik fra Facebook, fortæller Kevin Walsh, journalist med ansvar for sociale medier på BT. På Information er det op mod 20 pct., fortæller avisens online producer Simon Fancony. De fleste danske medier placerer sig sandsynligvis derimellem.

Og det er ganske vigtigt at holde øje med, hvordan historier klarer sig på Facebook, mener Jon Lund, konsulent med speciale i digitale medier. 

"Mange medier ser deres site som en stor afgrænset pakke. Men hele det sociale liv er fuldstændigt ligeglade med din forside. Der skal der være så mange huller og indgange til sitet som muligt. Du skal have dit indhold til at leve og ånde. Og det er mange slet ikke dygtige nok til endnu. Kunne og burde de gøre mere ved det? Ja," siger Jon Lund. 

På de fleste danske redaktioner overvåger mere eller mindre systematisk, hvordan deres egne - og andres - historier klarer sig på Facebook. Læs, hvordan blandt andet DR og Pol.dk bruger Facebook her. 

Se listen over de 124 medier, som Viralnews overvåger, nedenfor.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jacob Nielsen/mediet Markedsføring.
Digital

Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening

Den vigtigste opgave for den kommende digitale chef bliver at øge de digitale indtægter hos Fagbladet Folkeskolen, fortæller nyligt tiltrådt adm. direktør. 
  • Mediet Markedsføring ansætter ny chefredaktør
  • Kunstig intelligens og automatisering vil vinde større indpas i mediebranchen i år

For abonnenter

Foto: Francis Mascarenhas/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge

For abonnenter

Dar Salim, Anders Juul, Lene Maria Christensen, Marijana Jankovic, Morten Hee Andersen og resten af holdet fra Fred til Lands på den røde løber ved Robert-prisuddeling i Tivoli Hotel & Congress Center i København søndag den 26. januar 2020. | Foto: Philip Davali
TV

Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat

Foto: Andreas Haubjerg
Forlag

Polen afviser at reducere moms på bøger

For abonnenter

Foto: Gingers Eyes Photography
Debat

Medieklummen: "Får det der metavers nogensinde ben at gå på?"

Foto: Jens Dresling
Digital

Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+

For abonnenter

Læs også

Maiken Riise Andersen, kommunikations- og pressechef i ALK | Foto: Jørgen True, Studie-e
Navne

Ny pressechef vil gøre ALK mere attraktivt for nye medarbejdere

Allergiselskabet ALK har fået ny kommunikations- og pressechef, og hun har blandt andet sat sig for at øge kendskabet til virksomheden, så det fremstår mere attraktivt over for kommende medarbejdere.

For abonnenter

Foto: Janus Engel
Medienyt

Stadig flere danskere søger væk fra nyheder

En stigende andel af befolkningen er blevet nyhedstrætte og vælger aktivt nyheder fra, viser årlig rapport om danskernes medievaner fra DR Medieforskning.

For abonnenter

Foto: Tv 2 / Danmark
TV

TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling

TV 2s kommercielle direktør understreger, at TV 2 Play skelner mellem uforsætlige og systematiske videredelinger af logins til tjenesten.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening – 11.52
  • Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge – 11.00
  • Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat – 09.55
  • Polen afviser at reducere moms på bøger – 09.20
  • Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+ – 08.25
  • TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling – 07.59
  • Ny pressechef vil gøre ALK mere attraktivt for nye medarbejdere – 07.00
  • Stadig flere danskere søger væk fra nyheder – 26. jan.
  • Norske medier opgraderer radiomåling hos Nielsen – 26. jan.
  • Medieklummen: "Får det der metavers nogensinde ben at gå på?" – 26. jan.
  • DR Nyheders redaktion i Australien åbner i efteråret – 26. jan.
  • Læge sagsøger TV 2 for mere end en million kroner – 26. jan.
  • Medierapport viser markant stigning i unges brug af Tiktok – 26. jan.
  • Bureauer: Betaling garanterer ikke visninger af reklamer på Tiktok – 26. jan.
  • Buzzfeed flyver til vejrs efter nyt Meta-samarbejde – 26. jan.
Flere nyheder

Job

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Life science journalist

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Redaktionschef til DR Syd

Watch Job

  • Head of Business Development

  • People and Operations Partner

  • Head of Compliance, DLA Piper Denmark

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

Se flere jobs

Job

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Life science journalist

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Redaktionschef til DR Syd

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge