Lektor laver Facebook-o-meter til nyhedssites

Værktøjet Viralnews måler, hvilke danske nyheder der klarer sig bedst på Facebook. Et nyttigt værktøj for journalister og redaktører, siger manden bag, Filip Wallberg.

Forbrugerrådet advarer mod julestrip. Mandag eftermiddag er Eb.dk-historien med den moderat højtidsaktuelle rubrik den mest delte, kommenterde og ”likede” danske historie på Facebook.

Det viser analyseværktøjet Viralnews, der ranglister historier fra 124 danske mediesites i forhold til, hvor meget aktivitet de generer på Facebook lige nu. Viralnews, der er kodet af journalistisk lektor Filip Wallberg fra Syddansk Universitet, kan altså give et praj om, hvilke historier der er ”talk of the town” på Facebook.

"Målet er at få medieprofessionelle til at bruge det som et værktøj. Man kan bruge det som en slags 'historiebørs' til at se, hvilke historier og historietyper, der fungerer godt viralt og skaber engagement og opmærksomhed på Facebook," siger Filip Wallberg.

Viralnews dækker indhenter data i realtid og viser, hvilke historier der har hittet de seneste 16 timer. Ikke bare fra de links, som medierne selv lægger ud, men globalt for hver gang en artikels specifikke URL-adresse optræder på Facebook.

Wallberg har indsamlet data på danske nyheders Facebook-liv i halvandet år og statistikbanken skal også bruges til analyser af særlige tendenser i forhold til temaer, rubriktyper, formater. På sigt kan de data for eksempelt bruges til at udvikle særlige "Facebook-nyhedskriterier", siger han.

Ikke kun dansende katte

Et blik på Viralnews afslører, at genvejen til viral succes - ikke overraskende - kan være en tabloidsti belagt med trigger-ord som strip, dansende abe eller brystbombe.

Men det er ikke kun historier om dansende katte, der kan gå viralt på Facebook, understreger Filip Wallberg.

"Der er mange af den slags historier, men bundseriøs journalistik har også et viralt potentiale. Traditionelle journalistiske værdier gælder stadig, eksempelvis kan du godt glemme viralt liv for historier med en sløv rubrik," siger han.

Mens dansende katte ofte bliver delt meget og muligvis "liket", er det de tungere emner om eksempelvis politik, der trækker flest kommentarer, fortæller redaktør for sociale medier på DR Nyheder, Lars Damgaard Nielsen. DR har sin egen robot, der overvåger Facebook på nogenlunde samme måde som Viralnews.

Bagdøren til nyhedssites

Det er dog de færreste historier, der for alvor går viralt i Danmark. Få får over 1000 sociale interaktioner i alt, siger Filip Wallberg.


Men Facebook udgør alligevel en bagdør til mange nyhedssites. FDIM samler ikke statistikker over Facebook-genereret trafik, og de fleste medier holder tallene for sig selv. På Bt.dk kommer "et par procent" af den samlede trafik fra Facebook, fortæller Kevin Walsh, journalist med ansvar for sociale medier på BT. På Information er det op mod 20 pct., fortæller avisens online producer Simon Fancony. De fleste danske medier placerer sig sandsynligvis derimellem.

Og det er ganske vigtigt at holde øje med, hvordan historier klarer sig på Facebook, mener Jon Lund, konsulent med speciale i digitale medier. 

"Mange medier ser deres site som en stor afgrænset pakke. Men hele det sociale liv er fuldstændigt ligeglade med din forside. Der skal der være så mange huller og indgange til sitet som muligt. Du skal have dit indhold til at leve og ånde. Og det er mange slet ikke dygtige nok til endnu. Kunne og burde de gøre mere ved det? Ja," siger Jon Lund. 

På de fleste danske redaktioner overvåger mere eller mindre systematisk, hvordan deres egne - og andres - historier klarer sig på Facebook. Læs, hvordan blandt andet DR og Pol.dk bruger Facebook her

Se listen over de 124 medier, som Viralnews overvåger, nedenfor.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også