Analyse: Netflix får flow-tv til at falde i 2013

Næsten 20 procent af den voksne befolkning kan være brugere af Netflix, YouBio, m.fl. om 12 måneder, konkluderer Mindshare på baggrund af ny undersøgelse.
Per Fanefjord Laursen

Der er lagt i kakkelovnen til, at traditionelt tv taber seertid i efteråret 2013, når on demand-fænomenet får rigtig fat i tv-seerne. Det vurderer direktør Martin Rasmussen, Mindshare.

Hans nyeste udmelding er baseret på en omfattende analyse af on demand tv i Danmark, foretaget for tre uger siden af Mindshare via Gallups online panel.

Resultatet udpeger on demand tv som et niche fænomen med potentiale til at bevæge sig ind i mainstream.

“Der er 8,7 procent af dem over 15 år, der svarer, at de streamer tv i dag,” siger Martin Rasmussen, der oplyser, at analysen viser, at der er hele 25 procent, der benytter en eller anden for form content on demand, som dækker mange andre ting end lige streamet tv - f.eks. streamet musik.

“Det er især værd at hæfte sig ved, at der er yderligere 10 procent, der siger, at de forventer at bruge streamet tv indenfor de næste 12 måneder. Det er signifikant, fordi vores analyse også indikerer, at on demand tv er et af de teknologi fænomener, som folk undervurderer, når de bliver spurgt. De ved ikke på forhånd, at de vil blive glade for det,” siger Martin Rasmussen.

”Får det potentiale fuld effekt næste efterår, vil det kunne mærkes på tv-forbruget. Næppe på tv's dækning, men et bud kan være et fald på ca. to procent af seningen,” siger han.

Skepsis vs begejstring
Der tegner sig to skoler blandt bureauerne - en on demand begejstret linje og en mere skeptisk, som f.eks. Carat og IUM før har udtrykt.

“Lad mig sige det sådan - jeg tror, det kommer til at gå langsommere, end mange håber på, men meget hurtigere end andre frygter. Jeg spår dog, at inden 2013 er omme, vil vi se målbare ændringer i forbrugernes adfærd,” siger partner Søren Broneé, mediabureauet Havas Media.

“Det bliver spændende at se, i hvilken udstrækning forbrugerne ændrer adfærd omkring tv-sening , og om det så også rykker alvorligt rundt på budgetter, både til produktion og reklamer,” siger partner Søren Bronee

På Havas er man for eksempel tilbøjelig til at afvise, at efterårets fald i tv-seningen kan kobles til stigende on demand sening. Det fænomen synes mere udløst af markedsleder TV 2, lyder det. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også