IUM om JP/Pol-børs: God julegave - men husk godterne

Mediebureauet IUM hilser JP/Politikens nye annoncenetværk velkommen, men advarer mod kun at sætte dårlige placeringer på den kommende bannerbørs.

JP/Politikens Hus RTB-initiativ, annoncenetværket Dansk Udgivernetværk, der vil tilbyde automatiseret køb og salg af bannerplaceringer, får rosende ord med på vejen fra mediebureauet IUM.

"Vi savner i den grad, at flere eksponeringer kan afvikles via RTB i de danske premium-medier, og dette er et skridt på vejen til, at det kan lade sig gøre," skriver IUM på bloggen Frontbox.

Samtidig opfordrer bureauet JP/Pol til at huske også at sætte de gode placeringer i spil i netværket. 

"Dog vil vi gerne understrege, at det ikke er nok med premium medier, men at det også skal være muligt at købe premium-placeringer i netværket. Bundplaceringer og skrald er ikke fremtiden for RTB-indkøb," skriver IUM, der mener, at der ikke er grund til at frygte prispres i kølvandet på det nye initiativ. I forvejen er priserne i bund - i fremtiden vil kvalitet derfor få mere fokus. 

"Tværtimod vil der komme konkurrence om kvalitetseksponeringerne, og priser vil blive budt op til et niveau, der afspejler effekt og efterspørgsel. Dette gælder især for kunder, der har en klar holdning til, i hvilken kontekst man eksponerer brugerne," skriver IUM.

IUM vurderer, at mediebureauerne i dag bruger ca. 10-15 pct. af de digitale budgetter på RTB-indkøb - og forudser, at det vil stige til ca. 20 pct. allerede næste år.

- LR
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også