Midtjyske: Betalingsmuren har kostet 50 - 60 pct. af trafikken

Midtjyske Medier har mistet over halvdelen af web-læserne, siden der blev lukket for gratis læsning på de seks regionale nyhedssites.

Det har kostet læsere at stoppe for den gratis trafik på Midtjyske Mediers seks lokalsites. 

Generelt har netaviserne, der blandt andet omfatter Stiften.dk og Amtsavisen.dk, tabt mellem 50 pct. og 60 pct. af læserne, siden betalingsmuren blev indført den 7. november. Det fortæller chefredaktør og adm. direktør Dorthe Carlsen. 

”Det er endnu tidligt at lave statistik, men indtil videre er tendensen, at trafikken er faldet med 50 – 60 pct. på vores sites,” siger hun til MediaWatch. 

Havde I ventet et fald i den størrelsesorden?

”Vi forventede et fald. Det giver sig selv, at man vil tabe læsere, når man, som vi, er de første til at begynde at tage penge for et produkt, der før var gratis. Men om vi forventede et fald på 40, 45 eller 50 pct., det havde vi ikke lagt os fast på,” siger Dorthe Carlsen. 

Betalingsmodellen er kun knapt en måned gammel, og det er vanskeligt at vide, om det aktuelle tal er et forvarsel om situationen fremover, siger hun. 

”Vi har ingen forventninger om, at tallet er stabiliseret nu. Det kan sagtens blive lavere – eller udvikle sig den anden vej i takt med at folk vænner sig til betalingsmodellen.”

Annonceindtægter endnu ikke berørt
Indtil videre har læserfaldet dog ikke trukket annonceindtægterne med sig ned, siger Dorthe Carlsen. 

”Trafiknedgangen har ikke betydet noget videre for de annoncekampagner, vi har haft indtil nu. Det er klart, at vi kan få en udfordring fremover, men heldigvis har vi vores gratis sites (for de lokale ugeaviser, red.), der også giver nogle sidevisninger,” siger hun. 

Abonnementssalg stiger
På den positive side har betalingsmuren fået flere læsere til at betale for adgang til de jyske regionalaviser. Midtjyske Medier har oplevet en stigende interesse for deres abonnementer, der nu kommer i tre forskellige udgaver: rent web-abonnement, et kombi-abonnement, hvor læseren får netadgang plus weekendaviser og så den store pakke, hvor man får printavisen og netadgang. 

”Der bliver købt alle slags abonnementer . Vi kan se, at vi generelt får dobbelt så mange nye betalende kunder ind hver dag som før. Det er vi naturligvis glade for, men heller ikke på den front forventer vi, at tallet er stabiliseret. Vi ved jo endnu ikke, om folk fornyer deres månedsabonnementer,” siger Dorthe Carlsen. 

Hun mener dog, at det vil tage noget tid, før læserne har vænnet sig til at være skulle være kunder i en betalingsbutik.

”Betalingsmuren er ikke noget, vi skal have gavn af på kort sigt. Det vil tage tid, før markedet modnes. Lige nu er der sikkert en del kunder, der tænker ”Gad vide, om de mener det alvorligt” – og det gør vi jo. Men markedet og kunderne skal vænnes til, at man skal betale for nyheder,” siger hun. 

- JHT
 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også