Bonniers topchef: Vi kan ikke undvære paywalls

Efterspørgslen på medieindhold har aldrig været større, og selvfølgelig skal medierne bygge betalingsmure, sagde topchef Jonas Bonnier på Børsens Medietopmøde i dag.

Mediernes fremtid tegner så ikke så dyster, som den kan virke - med tanke på, at Google og deres digitale fætre stjæler millioner af annoncekroner, YouTube bugner af gratis tv-indhold og oplagskurverne daler ubønhørligt for blade, magasiner og aviser.

Den gode nyhed er, at efterspørgslen på indhold, der kan ses og læses og høres, aldrig har været større. Og det bør få smilet frem hos mediecheferne i stedet for de rynker i panden, der er mere kendetegnende i dag.

Sådan lød et af hovedbudskaberne fra topchef Jonas Bonnier ved Børsens Medietopmøde i København, der blev afholdt fredag formidddag på Hilton i Københavns lufthavn.

"Efterspørgslen på indhold, vi kan se og læse, har aldrig været større. Det ville være en god nyhed i alle andre brancher, så hvorfor ikke i mediebranchen," sagde Jonas Bonnier. 

Hovedtaler gav peptalk
Børsen-ejeren Bonniers øverste mand var blandt hovedtalerne og leverede under overskriften "They love us" dagens positive peptalk til branchen.

Han pointerede flere gange, at den digitale udfordring og overgang først og fremmest, er en udfordring og overgang på distributionssiden - ikke for mediernes produkt, indholdet.

"Det er en anden vare, brugerne vil have, men det er et distributionsspørgsmål, og der er ikke noget hokuspokus i det," sagde Jonas Bonnier.

Nye utålmodige brugere
"Brugerne elsker os, men i dag gør de det på deres vilkår - ikke vores," sagde Jonas Bonnier med henvisning til, at brugerne i dag f.eks. selv vil bestemme, hvornår de vil se en film eller læse en bog, der er udkommet på andre markeder.

Den gamle model, hvor rettighedshaver kan styre og bestemme, hvornår en film skal ramme det næste marked, er fortid.

"Vi har haft en model , hvor vi lader bruger vente og vente. Og så klager vi over, at der kommer sider, som Piratebay, hvor man kan piratdownloade indhold?" sagde Jonas Bonnier.

Betalingsmurene skal komme
Han er ikke i tvivl om, at betalingsmurene vil og skal komme, sagde topchefen, der undrer sig over.

"Reaktionen på paywalls i mediebranchen er nærmest forskrækket: "uuhh paywalls". Som om det er noget stort, nyt og farligt, men det her er også en paywall," sagde han med henvisning til fronten på en newsstand, som han viste på storskærmen.

Google og Facebook investerer ikke i indhold, derfor kan de forære det væk. Mediebranchen investerer store summer i at gøre det, medierne er bedst til; fortælle fantastiske historier og formidle troværdig information. Og det skal og vil brugerne betale for.

"Selvfølgelig skal vi have paywalls. Det er simpel logik," sagde Jonas Bonnier, der opsummerede sit budskab og sin grundlæggende optimisme i tre punkter:

  • Brugerne efterspørger historier og information - og de gør det mere end nogensinde før.
     
  • Brugerne vil betale - og hvis ikke, så lad os droppe at lave medier.
     
  • Forholdet mellem medier og brugere er blevet et samspil - et partnerskab - fremfor det tradionelle envejs udgiver-modtager-forhold.

Og hvordan kommer medierne så over på den anden side af digitaliseringen med forretningen i behold? Her handler det om at tage skridtet ud på den vakkelvorne bro, der fører derover og gå i gang med at eksperimentere sig frem, sagde Jonas Bonnier.

"Men gør det omkostningseffektivtet," lød det.  

-LR

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også