Facebooks og Googles fremmarch bremset

Facebook og Googles voksende indhug på danskernes medieforbrug er bremset i 2012, efter danske medier i flere år har tabt terræn, viser ny data.
Per Fanefjord Laursen

De store udenlandske digitale giganter som Facebook, Google og YouTube dominerer fortsat medieforbruget i Danmark.

Men frem for at æde mere og mere af danskernes tid er styrkeforholdet i tidsforbrug stabiliseret i løbet af 2011 og 2012 - på 40 pct. danske sites og 60 procent udenlandske efter flere års nedgang i dansk produceret indhold.

Det viser Danske Mediers årlige surf-kortlægning, 'Danskernes brug af internettet 2012', som FDIM udarbejder i regi af Danske Medier.

Tv viser svaghedstegn
Nyeste data for 2012 viser en lille stigning i det samlede medieforbrug, men stor vækst på de digitale platforme, internet og mobil. Brug af printmedier og radio aftager.

Tv-mediet har for første gang vist en svag nedgang, hvilket Danske Medier tolker som de første tegn på en overgang mod mere digital distribution af levende billeder.

Sociale- og nyhedsmedier trækker 
Kvinder er mere på sociale medier end mænd og kigger i flere opskrifter. Mænd ser, hvad kvinderne foretager sig på Facebook, men bruger mindre tid her og mere tid på sport og nyheder. 

De sociale medier er ikke overraskende massivt udbredt i yngre målgrupper, mens det omvendte er gældende for søgemaskiner og nyhedsmedier. Samlet set er det især disse tre grupper, der udgør størstedelen af befolkningens tidsforbrug på internettet (64 procent). Sociale medier og øvrige medier er gået lidt frem på bekostning af sites om fritidsaktiviteter. Alle andre kategorier forholder sig stabile.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også