MediaWatch

Eb.dk: Vi er blevet hurtigere - ikke langsommere

Ekstra Bladets egne målinger af eb.dk's svartider afviger markant fra tallene fra analysevirksomheden DigiCure.

For nylig foretog firmaet DigiCure en måling af en række danske netavisers svartider. Målingen viste, at flere var blevet langsommere - men især velbesøgte Ekstrabladet.dk var ifølge tallene blevet væsentligt sløvere til at dukke op på computeren siden sidste måling. Fra knap 2 sekunder til knap 10 sekunder.

Ifølge Ekstrabladet.dk's egen måling er loadtiden på forsiden imidlertid forbedret inden for det seneste år - fra 14 sekunder til 9 sekunder. En forbedring på 35 procent, oplyser digital chefredaktør Geir Terje Ruud, Ekstra Bladet.

Store udsving
Udgangspunktet for et år siden afviger altså ekstremt fra hinanden (fra Digicures måling på knap 2 sek. til Ekstra Bladets måling på 14 sek.) - mens den seneste status, der begge bygger på målinger fra september/oktober i år, matcher noget bedre. Men hvad kan tallene overhovedet bruges til med så store udsving? 

"Jeg ved ikke, hvordan Ekstra Bladet selv måler svartiden, så jeg kan ikke kommentere på den del, men der kan være mange tilgange til det," siger Jesper Helbrandt, der er direktør i DigiCure.  

"I forhold til vores egen måling er det væsentlige, at vi tager hele forsidens indhold med - uanset om indholdet kommer fra en bannerleveradør, er Facebook-kompontenter eller Ekstrabladet.dk's eget. Det er hele pakken, vi registrerer." 

Men er det virkelig sandsynligt, at Ekstrabladet.dk's loadtid er steget så meget, som jeres måling viser på et år - fra 2 til knap 10 sekunder?

"Ja, vi ser generelt en klar tendes til, at loadtiderne stiger. Det skyldes primært, at mange sider bliver plastret til med indhold og komponenter, der ligger og forstyrrer. Vi ser f.eks. talrige eksempler på billeder, der er alt for store og er med til at trække svartiden op," siger han. 

"Det paradoksale er, at telefoner, computere, internetforbindelse bliver hurtigere og hurtigere, men websites bliver langsommere. Mængden af data, der skal flyttes fra en server og ud til din browser, stiger ganske enkelt eksplosivt i øjeblikket," siger Jesper Helbrandt, der uddyber, at målingene først og fremmest giver mulighed for at benchmarke sig op mod de andre nyhedssites, der også er målt.

Svartider super vigtige
Hos Ekstrabladet.dk er digital direktør Søren Svendsen ikke afvisende over for Digicures tal, men understreger lige som Jesper Helbrandt, at der er mange tilgange til det at måle svartider. Han siger samtidig, at Digicures agenda er en anden end Ekstra Bladets.

"Digicure lever af at rådgive medier om det her, så jeg kan godt forstå, at de vil skabe en brændende platform. Selvfølgelig er loadtid super vigtigt, og det er noget, vi arbejder med dagligt og har arbejdet med i mange år," siger Søren Svendsen.

Han uddyber, at netop elementer som billeder og annoncer er en udfordring i forhold til at sikre hurtig respons.

"De udfordringer, vi har, handler netop om sådan noget som billeder og annoncer. Men der er mange nuancer i det, og f.eks. har vi arbejdet meget med, at det er toppen af vores forside, der vises først for at give en bedre oplevelse, så der er nogle greb at gøre."

"Vi er meget optagede af, hvordan brugere oplever Ekstrabladet.dk, og der betyder svartiderne klart noget. Vi ved også godt, at vi er i den tunge ende, fordi vi er et billedtungt og annoncetungt medie."

- LR

Mere fra MediaWatch

Bureauerne Dentsu og MBA nedlægger stillinger

Svy stillinger i mediedelen af Dentsu Danmark er blevet nedlagt. Ifølge direktør er der tale om rettidig omhu med udsigt til et 2023, der vil blive præget af økonomisk krise. Hos reklamebureauet Mediacom Beyond Advertising, MBA, bliver fem afskediget, fordi bureauet oplever, at nogle kunder holder igen med projekter.

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs