Høje forventninger til mobile indtægter - igen

I år siger annoncørerne, at mobilmarkedsføring vil eksplodere i 2013, men det sagde de også de to forgående år - uden effekt, siger GroupMs Kenneth Brenøe.
Per Fanefjord Laursen

Begge Trendanalyser fra Gallup og Megafon har hvert år den indbyggede fejlkilde, at det er annoncørerne selv, der skal vurdere hvad de vil gøre næste år.

Det fører igen i år til en klar skillelinje mellem digitale medier med forventning om fremgang og printmedier med tilbagegang. Alle vil gå digitalt og svigte de gamle medier, siger de.

“Vi har før set meget positive forventninger til digitale medier og meget negative forventninger til eksempelvis print, og det bliver så godt som altid modereret, når annoncørerne rent faktisk placerer reklamekronerne," siger Trading Director Kenneth Brenøe, GroupM til markedsføring.dk

Det gælder særligt kategorien 'mobile', der igen i år er det medie, som annoncørerne ifølge Gallups analyse har de største forventninger til i året, der kommer.

“ Vi har de to foregående år sagt, at næste år rykker mobilannoncerne, men det har det ikke gjort endnu," konstaterer han.

"Måske sker det næste år, da der efterhånden er ved at dukke enklere teknologiske løsninger op, som gør det lettere rent faktisk at købe og køre mobile kampagner, men det er langt fra givet, at det kommer til at ske," siger Kenneth Brenøe.

Lad os nu se
Annoncørernes dystre forudsigelser om udviklingen på reklamemarkedet i 2013 bliver ikke nødvendigvis til virkelighed, spår GroupM. med basis i Gallup Trendanalyse tror bureaugruppen, at media spend får nulvækst eller et fald på tre procent.

"Udbuds- og efterspørgselssituationen på mediemarkedet kan ændre sig hurtigt, så vi må vente og se,"

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også