Danske Medier advarer mod planer om ny bannerlov

Socialdemokraterne vil mute bannerannoncer - og gøre lyd uden forudgående accept forbudt i annoncerne. Men det vil koste mediebranchen annoncekroner, advarer Danske Medier.

Regeringen vil begrænse annoncørernes muligheder for at bruge lyd i bannerannoncer.

IT- og teleordfører for S, Trine Bramsen, sagde i weekenden til Ekstrabladet.dk, at regering arbejder på at gøre lyd i bannerannoncer forbudt uden forudgående accept som en del af den revision af markedsføringsloven, der lige nu er i gang.

"Det er et enormt forstyrrende element, når en reklame går i gang med lyd og billeder og det hele, uden at man selv har bedt om det. Særligt lyden kan være meget generende," siger Trine Bramsen.

Danske Medier er bekymret over planerne, som de mener vil svække mediernes indtjening på bannerannoncering, der er hovedindtægtskilden for de fleste netmedier. Foreningen mener samtidig, at branchens egne retningslinjer for brugen af bannerannoncer er tilstrækkelig regulering på området.

"Bannerannoncer er den væsentligste indtægtskilde for netmedierne, og lyd er del af mange annoncer. Hvis man skulle finde på at forbyde brug af lyd, vil det kunne få konsekvenser for mediernes annonceindtægter, da det kan presse priserne. Og dét på et annoncemarked, der i forvejen er meget presset, " siger Morten Helveg Petersen, Danske Mediers viceadm. direktør til Danske Medier.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også