HBO lægger an til dansk landing

Den flydende HBO-lancering skyldes selskabets store ego, som betyder, at HBO ikke vil introduceres samtidig med Netflix, vurderer Christiane Vejlø, vært på 24syvs 'Elektronista'.
Per Fanefjord Laursen

On-demand tjenesten HBO er lige på trapperne, godt tre uger senere end den oprindelig plan.

"HBO lancerer med Telia på IPTV i Sverige inden for de næste par dage. De andre nordiske lande følger kort tid efter," oplyste Peter Ekelund, bestyrelsesformand hos HBO Nordic, i går på konferencen Digital Winners ifølge HBO’s danske PR-bureau.

Den danske udgave lanceres således hverken i dag eller fredag, men kan formentlig ventes i næste uge. 

Da konkurrenten Netflix blev lanceret i Norden i sidste måned skete det i ét land ad gangen, over tre dage.

Stort ego
Rådgiver inden for nye medier, Christiane Vejlø, der står bag firmaet But Why og er vært på Radio 24syv-programmet 'Elektronista', tror, at der er tre faktorer, der har trukket lanceringen, der blev udsat et par uger i oktober, i langdrag:

“HBO har et meget stort ego, som betyder, at de næppe ville lancere samtidig med Netflix,” siger hun, blandt andet med reference til, at HBO ifølge hende er modige nok til at kræve seks måneders binding på abonnenment.

“Dernæst giver det vel god mening for HBO at komme nærmere jul. Men jeg tror også, de kan have haft problemer med regionale rettigheder eller blot almindelig tekniske udfordringer.”

Fænomen kan vokse
MediaWatch spurgte fagfolk tidligere på efteråret, hvor mange on-demand abonnenter, der ville være om 12 måneder. Budene lød på 150.000 eller måske helt op til 300.000.

Christiane Vejlø hælder til den klassiske tommelfingerregel: vi overvurderer fænomener på kort sigt, og undervurderer dem på langsigt. Selv indregner hun ViaPlay i opløbet på grund af sitets filmudbud.

“Jeg ved ikke, hvor mange der abonnerer om et år. Men jeg tror, at interessen for on-demand sening kan vinde overraskende momentum med fire udbydere i markedet, hvor målgruppen shopper rundt og afprøver de forskellige tilbud, og taler om det, ” siger hun.

HBO har nu 107.000 Facebook fans, der i hvert fald har udvist interesse for produktet. Det er da noget?

“Det er mange, men mon ikke det en broget flok, Jeg tror, mange hardcore fans af HBO's serier har meldt sig. Men det er en god potentiel kundebase, selv om det så kun drejer sig om 25 procent af dem.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også