Egmont: Paywalls kommer men ikke nu

Egmont-direktør mangler fortsat at se overbevisende internationale paywall-modeller, der egner sig til koncernens ugeblade og magasiner.
Per Fanefjord Laursen

Aller Media bekræftede i går på MediaWatch, at koncernen indfører paywalls i 2013 på de sites, der har god trafik og unikt indhold.

Det bliver sandsynligvis Seoghoer.dk og Billedbladet.dk, der er Aller Medias store digitale trafikmotorer. Det kan også handle om Femina.dk, der efter planen skal være Danmarks største kvindeunivers, Viunge.dk og Udeoghjemme.dk.

Egmonts adm. direktør Torsten Bjerre Rasmussen erkender, at magasiner længe har kæmpet med en paywall-model, der passer til magasinproduktet, ligesom aviserne grubler over deres udfordringer med at få prissætning og prioritering af gratis kontra “lukket” indhold til at hænge sammen.

Firmaordninger virker
“Vi tror overordnet på betaling på nettet for de områder, hvor man kan tilbyde noget unikt, men erfaringerne er fortsat bedst på erhvervsrettede sites, hvor betalingen langt hen ad vejen er via virksomhederne, eller hvor virksomheder betaler for, at deres medarbejdere anvender udvalgte medier,” siger Torsten Bjerre Rasmussen.

Han gør klart, at Egmont ikke har konkrete planer på nuværende tidspunkt om paywalls, men ligesom andre tror man på, det bliver muligt at tage sig betalt online, uanset om det er på net eller via digitale  produkter/magasiner på tablets eller mobil.

Ingen overbevisende cases
Indtil videre holder Egmont godt øje med Danmark, Norden og internationalt, men Torsten Bjerre Rasmussen har fortsat ikke set overbevisende paywall-modeller for den slags ugeblade og magasiner, som Egmont råder over.

“Men det skal nok komme – spørgsmålet er fortsat hvornår. Vi tror ketchup-effekten gælder – det kan fortsat tage nogen tid, men når det først bryder igennem, går det hurtigere end man havde forestillet sig."

Lignende tanker gøres hos Bonnier Publications, hvor viceadm. direktør Jens Henneberg ifølge Børsen forudser, at 50 pct. af Bonnier-magasinernes indtægter bliver digitale, mens 50 pct bliver papir, når vi skriver 2021.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også