Aller-sites skal have paywalls i 2013

Aller Media varmer op til at indføre paywalls i 2013 på bl.a. Seoghor.dk og andre sites, der har meget trafik og unikt indhold.
Per Fanefjord Laursen

Aller Media gør sig seriøse overvejelser om at indføre en paywall i 2013 på koncernens sites, der har meget trafik og unikt indhold. 

Det bekræfter udgiverdirektør Per Ingdal i dag over for MediaWatch.

Det drejer sig om Seoghoer.dk og Billedbladet.dk, der er Aller Medias store digitale trafikmotorer. Det drejer sig også om Femina.dk, der efter planen skal være Danmarks største kvindeunivers, Viunge.dk og Udeoghjemme.dk, forklarer han.

Brugerne skal betale
“Planerne skyldes blandt andet, at det er blevet klart, at annoncemarkedet ikke er stærkt nok til, at det alene kan løse mediernes indtægtsbehov, og at vi derfor må se andre steder hen, og lave nogle redaktionelle løsninger, der er så gode, at brugerne vil betale for dem,” siger Per Ingdal, der ikke kan komme paywall-modellen meget nærmere:

“Hvordan vores betalingsløsninger bliver, ved vi ikke lige nu. Men vores målsætning er, at vi skal have testet og være afklarede omkring det, så vi kan implementere vores bud på en løsning i 2013.”

Kan man sælge gossip som et online abonnement - nettet flyder over med stoffet?

“Ja, man kan få gossip mange steder på nettet. Og netop gossip er det tætteste i vores portefølje, vi kommer på dagbladenes nyheder og de dilemmaer, der er involveret i det. Heldigvis er der den forskel, at stadig flere gossipnyheder dokumenteres med billeder, der er eksklusive – lidt på samme måde som at det kun er én tv-station, der har retten til at sende Champions League,” siger Per Ingdal.

Mange brands
Han minder om, at Aller Medias portefølje er meget bred. Koncernen udgiver mange titler og er aktive inden for de fleste segmenter på ugeblads- og magasinmarkedet, og det giver en bred vifte af muligheder.

“For et brand som Femina er der mange muligheder for at lave forretning på nettet med brugerbetaling. Lad mig blot nævne slankekure, løbeguides, brevkasse-spørgsmål-svar, personlige modeguider, farveguider indenfor make-up, sundhedstips eller webshopping.”

For et brand som Vi Unge peger Per Ingdal på elementer som lektiehjælp eller en community for teenagere kunne være interessante veje at kigge nærmere på.

De indledende manøvrer inden en paywall betyder, at Aller gentænker sin digitale strategi og nu mere fokuserer på kvalitet - fremfor kvantitet og klik, siger direktøren.

Rent konkret betyder det, at Aller har valgt de fem konkrete sites ud, som har høje trafiktal, og hvor man altså forventer at kunne gøre det endnu bedre rent forretningsmæssigt.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også