Global: Betalingsmure i USA boomer

Amerikanske aviser har nu over 300 betalingsmure, nyt website skal kontrollere BBC´s brug af kvindelige eksperter, og Hearst investerer i spiludvikler…
Thomas Bo Christensen

Dobbelt så mange betalingsmure på et år
Antallet af netaviser med betalingsmure i USA er eksploderet i løbet af 2012. I dag er der således mere end 300 amerikanske aviser på nettet, der har en eller anden form for betalingsmur, hvilket er dobbelt så meget som sidste år, og trenden fortsætter. Men hvad har det så betydet for de pågældende netaviser. Ifølge Mashable er der ikke noget mønster, eftersom nogle aviser har mistet op til en tredjedel af deres onlinetrafik, mens andre omvendt har fået flere brugere.

BBC mangler kvindelige eksperter
En ny hjemmeside er blevet oprettet i Storbritannien og skal registrere, hvordan kønsfordelingen er mellem mandlige og kvindelige eksperter i medierne. The Guardian skriver, at lanceringen kommer i kølvandet på kritik af BBC for ikke at bruge nok kvindelige eksperter – manifesteret for nylig, da en nyhedsvært interviewede en mandlig ekspert om, hvordan det må føles som kvinde at blive ramt af brystkræft. Den nye hjemmeside hedder thewomensroom.org.uk.

Hearst fortsætter digital satsning
Mediegiganten Hearst har i dag offentliggjort, at den har investeret ikke oplyst beløb i spiludviklingsfirmaet Spooky Cool Labs. Ifølge The Next Web udvikler firmaet primært spil til mobile platforme og sociale netværk. Hearst, som ikke alene har en stor avis- og magasinportefølje, men også aktiviteter i kabel-tv og radio, har inden for den seneste årrække investeret i internetfirmaer som Pandora, VoxPop, BuzzFeed, Brightcove, IGG and Double Fusion.

- TBC

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også