Politiken lancerer københavner-database

Ibyen.dk får ny database, der skal gøre det muligt at søge i københavnske restauranter, barer og biografer - og løfte sitets community-ambitioner.

De fleste storbyer har en. En søgemaskine, der gør det muligt at finde - eller i al fald søge efter - en billig, døgnåben veganerrestaurant med udeservering.  Websites, der gør det nemt at finde og  booke en restaurant,  koncert eller film, er en del af kulturforbrugernes navigationsudstyr i de fleste metropoler. 

Nu er Politikens Ibyen.dk-univers undervejs med en database, der skal give et overblik over, hvad der foregår på den pulserende side af Valby Bakke. 

Søgemaskinen, der er blevet diskret lanceret i løbet af oktober, bygger på data fra en række samarbejdspartnere. Hensigten er at den løbende og automatisk opdateres.

"Der har været en mangel på en ordentligt serviceret database over kulturlivet i København. Vi vil gerne skabe en levende og opdateret database, der gør det nemt at søge i byens kulturtilbud," siger Lars Grarup, digital chefredaktør på Politiken. 

Trækker på samarbejdspartnere
Grundstenen i databasen er feeds og data fra  relevante partnere. Databasen over restauranter og spisesteder bygger på Fødevarestyrelsens register over smiley-ordningen, mens data om begivenheder kommer fra en række partnere som Kino.dk, Teaterbilletter og Concept Concerts.

Målet er at skabe et system af data og feeds, der levner så lidt arbejde som muligt til Politikens egne kræfter.

"Hensigten er at automatisere så meget som muligt. Det giver en bedre opdateret datasbase, men det sparer os også for dyre menneskehænder," siger Lars Grarup.

Ibyen.dk skal dog selv monitorere og udvikle databasen. 

Gradvis lancering
Databasen blev gradvist lanceret i løbet af oktober. Indtil videre er søgeresultaterne begrænsede. Søger man efter restauranter på Nørrebro, disker den op med præcist nul resultater. 

På tirsdag lægges den sidste store portion data ud i søgemaskinen. Af de mange opslag vil 600 spisesteder/barer og 1.500 begivenheder være tilføjet billeder, kommentarer og oplysninger af Politkens redaktion. 

Det vil være den grundlæggende base, der fremover skal udbygges med mere data og forhåbenlig også databaser fra nye partnere, der øjner muligheder i at samarbejde med Ibyen.dk, siger Lars Grarup. 

"Det er foreløbigt en beta-lancering. Den base, der ligger, skal vi berige og bygge oven på de næste mange år," siger han. 

Fra søg til køb
Søgemaskinen skal give en smutvej fra søgning til køb og gøre det nemt at bestille bord, billetter eller take away direkte fra søgeresultatet. 

Det giver også muligheder for nye annonce-aftaler, hvor Politiken får en share, hvis brugeren klikker sig videre til en bordbestilling eller bestiller take away direkte fra søgeresultatet. 

"Formålet er at forkorte vejen og lede trafikken videre til direkte slutkøb hos annoncørerne, som vi så skal have en share af," siger Lars Grarup. 

Foreløbig er der lavet to af den slags aftaler. Den ene er med firmaet  Roomservice, der leverer take away af den dyrere slags. Det har fået en særskilt knap på søgeresultaterne, så man kan klikke "bestil" og blive ledt direkte til Roomservice. Politiken forventer, at flere annoncører vil fatte interesse for det produkt. 

Brugerne skal også hjælpe til
Næste skridt i processen er at inddrage brugerne og stederne selv  i database-opbygningen. 

Politikens betalingsmur, der lanceres inden nytår, skal lige på plads først. Der skal findes en særlig løsning til Ibyen.dk, så et par søgninger i databasen ikke kolliderer med de begrænsede gratis læsninger i New York Times-modellen.

Derefter vil brugere få muligheden for at anbefale, tippe og lave lister over gode oplevelser. Og stederne vil få mulighed for selv at opdatere deres profiler med billeder, data om åbningstider og andet.

Det er en del af planen om at generere indhold, uden selv at skulle producere. 

"Vi arbejder med en incitaments-struktur, der skal belønne steder, der er særligt gode til at opdatere eller udbygge deres profiler. Det kan måske være en særskilt, god, placering på sitet," siger Lars Grarup. 

Det tredje og kvalitativt sidste step er at lancere en mobilversion af sitet. 

- JHT

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også