JP-dokumentar høster international opmærksomhed

Jyllands-Postens mini-dokumentar om PET-agenten Morten Storm er nået ud til et internationalt publikum og indkasseret femcifrede seertal.
Thomas Bo Christensen

Tidens hotteste historie om den tidligere PET-agent Morten Storm er ikke kun et stort emne i Danmark. Historien har også vakt opmærksomhed i udenlandske medier, og det har sendt flere brugere til Jyllands-Postens netavis, som har været primus motor på historien og bl.a. bragt den som en mini-dokumentar på netavisen.

Historien har f.eks. vakt genlyd i medier som New York Times, ABC News og CNN, som har linket til Jp.dk og dokumentaren, oplyser fagredaktør Jacob Bendixen Andersen:

"Faktisk endte indslaget med at blive på en delt førsteplads over de mest sete indslag i den forgangne uge - og den anden var vel at mærke et af det populære og spektakulære indslag om Felix Baumgartners udspring."

Mere af samme skuffe
Ifølge ham kunne avisen fra start se, at historien havde internationale perspektiver og producerede den derfor også i en engelsk udgave.

JP oplyser ikke konkrete seertal for indslagene, men både den danske og engelske udgaver har femcifrede seertal - den engelske er dog set næsten fire gange så meget som den danske, lyder det fra Jacob Bendixen Andersen:

"Vi er særligt glade og stolte over den succes mini-dokumentaren har fået, fordi det får en masse folk til at se - hvad vi har vidst længe - nemlig at der kan laves vanvittig god journalistik på nettet. Det er selvfølgelig ikke noget, vi kan producere hver dag, men i fremtiden vil vi arbejde videre ad det spor”.

Jyllands-Posten igangsatte sit arbejde med mini-dokumentarer i foråret - og har indtil videre produceret et par håndfulde indslag i den kategori.

Se den engelske version her.

- TBC

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også