Bureauer: Minimal kommerciel gevinst fra online tv-sening

Gallup-målinger af online tv-sening er et kæmpe fremskridt for markedet, men den afgørende reklamesening vil mangle, siger mediabureauer.
Per Fanefjord Laursen

Det er en fremtidssikring af markedet, når mediabureauer og annoncører snart kan dokumentere online tv-sening og inkorporere ratings fra online tv-forbrug i de traditionelle tv-kampagner, lyder det fra Carat’s TV Director Mikael Ostenfeld.

”Jeg tror dog, det er meget beskedent, hvad der kommer ud af de målinger, der er lagt op til. Gallup lægger kun op til målinger af reklamesening på de kendte tv-kanaler, når de kanaler streames som flow-tv på f.eks. TV 2 Play,” siger han.

De nye målinger af online tv-sening registrerer sening af både programmer og reklamer. Tv-selskaberne kan således afrapportere de faktiske eksponeringer til annoncørne i trp'er, og - ikke mindst - samkøre de nye data med de almindelig tv-trp’er (target rating point), der er den kommercielle tv-verdens valuta.

Beskeden reklamesening
Der måles primært reklamesening på de kendte kanaler, når de ses online i flow-versionen. Derfor drejer det sig formentlig om en relativ beskeden kommerciel sening på portaler som TV 2 Play, SBS' NU TV og TV3 Play, og intet fra en reklamefri, abonnementstjeneste som f.eks. ViaPlay.

Gallup håber også at måle noget sening af tv-reklamer på eksempelvis Eb.dk og andre stærke platforme, som sandsynligvis vil bidrage med en ganske væsentlig reklamedækning. Men Gallup er usikre på, hvor meget sening vil blive registreret. Det er et rent teknisk spørgsmål om, hvorvidt hvert reklamespot bliver ”genkendt”, fordi reklamen næppe altid matcher 100 procent med flow-tv versionen.

”Det er en rigtig god og kærkommen udvikling. Markedet og annoncørerne mangler en samlet og ”single source” undersøgelse af seernes brug af medier. Mange af vores annoncører benytter allerede i dag de muligheder, som findes for annoncering via video på nettet. Derfor vil data supplere og udvide vores viden med det samme om hvordan brugere benytter medier,” siger Broadcast Manager Jesper Thorhauge, Maxus.

Maxus noterer som Carat, at markedet kun får belyst en begrænset del af brugernes brug af tv på nettet, da tv-stationerne kun udgør en mindre del af online-seningen, påpeger Jesper Thorhauge. Han efterspørger allerede før start en større detaljeviden, for at kunne målrette og specialisere annoncering efter, hvordan brugerne benytter alle online-medierne.

Præcise svar
IUM mener, målingerne er en god nyhed og et tiltag, markedet har efterspurgt.

”Det vil formentlig kunne fortælle os, hvorvidt en kampagne på TV3 Play (gratis streaming og on-demand site med reklamer, red.) rent faktisk tilfører mer-dækning til den øvrige tv-kampagne. Der er allerede lavet studier, som viser en mer-dækning på f.eks. TV3 play tilfører. Nu får vi i hvert fald præcise svar," siger Broadcast Director Jakob Olsen, IUM.

”Måling er af tv-stationernes web-tv sening er dog langt fra udtømmende for markedet, og derfor bliver det først rigtig interessant, såfremt f.eks. Eb.dk og de forskellige annoncenetværks sening kan måles korrekt.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også