Er danskerne nu også så sultne efter on demand-tv?

Mange danskere siger, de er meget interesserede i at købe og bruge on demand-tv, men deres faktiske vaner peger den modsatte vej.
Per Fanefjord Laursen

Når man spørger danskerne, om de er interesseret i at købe og bruge on-demand tv tjenester, er mange meget positive, men viden om de faktiske medievaner peger den stik modsatte vej.

Ifølge Mindshares årlige 'Reklameanalyse', gennemført i januar/februar, er der et ganske stort kundepotentiale for de kommende on-demand tv-udbydere.

39 procent af forbrugerne mener, at streaming af tv er fremtiden, og 19 procent signalerer direkte købsinteresse, viser Mindshare-analysen. Danskerne kan godt forestille sig at de skifter tv-abonnementet ud og udelukkende streame fra nettet, siger de når adspurgt. Hele 83 procent mener, at online tv-streaming er fremtiden.

Mindshares direktør Martin Rasmussen spår på den baggrund, at de nye streaming tv tilbud bliver en kæmpe succes allerede i 2013.

“Konsekvensen bliver, efter min mening, at både tv-forbrug og ugentlig dækning af flow-tv vil falde allerede i 2013,” siger Martin Rasmussen.

Faktisk interesse marginal
Forbrugernes villighed i spørgeskemaer stritter dog i nogen grad mod den viden, som DR Medieforskning løbende indsamler om danskernes medievaner.

I DR Medieforskning studeres danskernes nye medievaner på kryds og tværs via tv-metertal, nylige Epinion-undersøgelser, DR Gadget Lab og DRs egne bruger-paneler.

”Vores data viser, at tre procent af tv-sening sker online i dag, heraf er halvanden procent streaming af DR1, DR2 o.s.v. på DR NU. Mens andre halvanden procent er on-demand sening, som DR rent faktisk har meget af,” siger medieforsker Carsten Andreasen, DR.

”Jeg hæfter mig mest af alt ved, at en meget lille del af on-demand-sening er ældre materiale. Langt hovedparten er catch-up sening af programmer, der lige har været sendt på tv. Det reelle forbrug i kategorien ”arkiv tv-sening”, som Netflix vel hører under, er altså yderst marginal i dag,” siger Carsten Andreasen, der oplyser, at on-demand sening af ’Matador’, der har ligget på Bonanza i årevis, er vokset voldsomt – efter DR1 satte serien på igen.

”Jeg skal ikke undervurdere abonnementspotentialet, for jeg vil sikkert selv abonnere, men data viser, at mange af de solgte abonnementer næppe vil blive brugt ret meget iforhold til traditionel tv-sening,” siger han og understreger, at det kan on-demand tjenesterne måske være ligeglade med i første omgang.

US sammenligning holder ikke
”Mediemarkedet skal nok nedtone de let opskruede forventninger. Jeg tror, at brug af de 4-6 nye on-demand tjenester i mange år primært vil være et nichefænomen. Et fåtal vil være storforbrugere, men der vil givetvis være en del danskere som kommer med på vognen og tage det ind som supplement til deres almindelige tv sening,” siger han.

Carsten Andreasen finder det interessant, at Netflix har solgt rigtig mange abonnementer i USA, Canada og UK, men han advarer mod at spejle de data direkte på Danmark.

”Sproget betyder noget, hvis der skal sælge abonnementer til danskere - udover de unge feinschmeckere i storbyerne. Desuden er udbuddet meget mere kommercielt på mange tv-kanaler i USA, hvilket stimulerer interessen for alternativer,” siger Carsten Andreasen, der også minder om, at amerikanske tv-serier langt fra er store trækplastre i den brede danske seergruppe.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også