HBO lancerer et nyt tv-tilbud med høj kvalitet og lav pris i Danmark midt i oktober, lød budskabet den 30. august.
Den lancering er lige på trapperne, siger jungletrommerne, men i mellemtiden er en påtrængende konkurrent kommet først – Netflix’s danske lancering kom tirsdag.
“Vi har noteret os, at HBO skulle være lanceret i denne uge i Danmark, men det er endnu ikke sket. Men under alle omstændigheder glæder vi os til en venlig konkurrence i Norden om både indhold og abonnenter,” siger Netflix’s Chief Content Officer, Ted Sarandos, til Mediawatch
Det er kun i Norden, at Netflix og HBO tørner sammen i direkte on-demand konkurrence. På begge aktørers hjemmebane, USA, har HBO i årtier primært været en almindelig kabelkanal.
“Man kan sagtens købe on-demand adgang til HBO i USA, men det er koblet til et almindeligt tv-abonnement,” siger Ted Sarandos.
Netflix: Ondemand er core business
Han imødeser den rene on-demand konfrontation med HBO i Norden, og erindrer om, at Netflix er en anderledes aktør i dette game.
“Over The Top er alt, hvad vi nogen sinde har arbejdet med. HBO er også almindelig tv i USA, ligesom ViaPlay eksempelvis er en sideforretning til traditionelle tv-kanaler (TV3, red.) . Det præger deres tilgang til produktet,” siger han og uddyber:
“Gamle broadcastere har næppe deres bedste folk på denne del af forretningen. Det er sekundært for dem, og de prøver i nogle tilfælde at marginalisere den del. Netflix er kun en on-demand udbyder, som arbejder for at gøre den stor.”
Bredde og volumen
Han mener i øvrigt, at Netflix står sig rimelig godt med stor bredde og volumen kontra HBO’s specialiserede udbud. Dertil kommer Netflix’s særlige fokus på on-demand teknologi, lyd og billedkvalitet.
Programdirektøren erkender, at HBO har et ganske stærkt brand i Danmark, ikke mindst i kernemålgruppen. De yngre digitale borgere ved godt, at HBO borger for kvalitetsdrama.
“Det er korrekt, og mange af de gode HBO-serier er således også på Netflix,” siger han.