Global: Avis går "print first"

Californisk avis vil styrke print og skære på overflødigt web, London Evening Standard går i plus som gratisavis og så booster betalingsmure USA's største avishus...

US avis går ”print first”
En lille solstrålehistorie til blæk- og papirelskerne: Den amerikanske avis 'The Orange County Register' har netop hyret omkring 50 redaktionelle medarbejdere til at styrke printavisen. Avisen, der udkommer i det sydlige Californien, havde i forvejen omkring 180 redaktionelle medarbejdere.
Strategien, der går mod strømmen i det generelle medielandskab, blev født, da avisen blev opkøbt af en ny gruppe af investorer med forretningsmanden Aaron Kushner i juli sidste år. Ifølge redaktøren Ken Brusic vil ejerne forbedre avisens kvalitet og flytte fokus fra annoncefinansiering til abonnementsbaseret omsætning. Avisen har blandt andet udvidet printdækningen med en ny erhvervssektion. Brusic siger, at et styrket fokus på print ikke betyder, at web nedprioriteres , men at avisen vil skære ned på ”ting, der synes at distrahere de ansatte fra deres primære arbejdsopgave; at øge kvaliteten først på print.”
Kilde: Niemanlab.org 

SBS indfører betalingsradio i Sverige
Svensk SBS lancerer nu en digital radioplatform. ’Radio Play’ skal give lytterne mulighed for individuelt at påvirke indholdet i radioen ved at oprette favoritlister og –sange og ved at ”like” sange eller kunstnere. Tjenesten vil komme i en gratis reklamefinansieret udgave – og i en reklamefri udgave, der koster 39 sek. om måneden. SBS i Danmark barsler også med en digital radiostation med titlen ’Radio Play’, der tilbyder nichekanaler og personaliseret radio. http://mediawatch.dk/artikel/sbs-opruster-paa-digital-radio
Kilde: Dagensmedia.se

London Evening Standard i plus som gratis-avis
Avisen London Evening Standard blev for tre år siden en gratisavis. Det har været en gevinst for avisen, der havde en ambition om at gå i plus inden for tre år som gratis avis. Ifølge avisen selv har den i året op til 30. sept. 2012 et overskud på lige over 1 mio. £ (9,24 mio. kr.).Det er bemærkelsesværdigt set i lyset af, at avisen i løbet af sine sidste 12 måneder som betalingsavis anslås at have haft et underskud på omkring 30 mio. £ (277 mio. kr. ). Det tab var efter et år som gratisavis reduceret til 16,9 mio. £ og året efter til 7 mio. £. Det seneste regnskab er ikke revideret endnu, men avisens ledelse forventer at det indeværende regnskabsår også vil give et lille overskud trods det dårlige annonceklima.
Kilde: Guardian.co.uk 

Betalingsmure booster mediekoncern
Amerikas største avishus, Gannett, har for første gang siden 2007 set abonnementsomsætningen stige, og det skyldes indtægter fra betalingsmure. Koncernen, der ejer 82 aviser – heriblandt USA Today og 23 tv-stationer, har siden februar lanceret et omfattende digitalt betalingsprogram. Systemet er baseret på New York Times modellen og samler desuden titlerne i bundter med fælles abonnementer. Betalingsmurene har bidraget til, at abonnements- og bladomsætningen i årets tredje kvartal er steget med en 5,6 pct. sammenlignet med samme periode sidste år.
Kilde: Financial Times

- JHT
 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også