Gallup sætter gang i måling af online tv-sening

De første solide Gallup-data om, hvor meget danske tv-kanaler ses på computerne, er på vej sidst på året. Smartphones og Ipads inkluderes fra næste sommer.
Per Fanefjord Laursen

Gallup indleder i efteråret de første målinger af tv-sening på computeren. Det sker med ny teknologi fra Gallups moderselskab, Kantar Media.

De danske tv-selskaber har nikket ja til, at tv-meter husstandene hen over efteråret får installeret nyt software på deres pc’er, således at deres tv-sening online registreres via lyden (audio-matching); stort set som Gallup registrerer tv-forbrug på tv-apparatet.

Det tager tid at nå rundt til hele tv-meterpanelet, og når året er omme, vil ca. 30 procent af de 1000 tv-meterhusstande blive målt.

“Sidst på efteråret står vi med de første rigtige solide data om, hvorledes den danske online-sening udvikler sig,” siger underdirektør Frank Klausen, Gallup, der oplyser, at de engelske målinger afslører, at online-sening udgør halvandet procent af tv-forbruget.

Målinger af tv-sening på Smartphones og Ipads kræver en lidt anden teknologi og måles fra sommer 2013.

Kun danske tv-kanaler
Det danske mediemarked bliver snart meget klogere på, hvorledes de kendte danske tv-kanaler ses live på pc’en, og hvor meget catch-up sening, der sker syv dage tilbage. Længere tilbage går man ikke.

“Vi får ny viden om online-sening på samtlige danske tv-kanaler, dem der i forvejen får tal fra Gallup. Men danske tv-kanaler er som bekendt langt fra hele universet, når vi taler levende billeder online. Her bliver der forskellige niveauer,” siger han og uddyber:

“Tv-sening fra kilder, der er dansk tv, men ikke traditionelle kanaler - eksempelvis et videoklip på Eb.dk - er der en lille chance for, at vi måler."

Sening af klip på YouTube og lignende kan derimod ikke registreres specifikt. Det er tænkeligt, at Gallup vil afrapportere alle indsamlede data, og at YouTube vil optræde som del af en stor ‘andre’ kategori. Markedet får dermed en fornemmelse af forbruget.

“Det er dog muligt, at sening af danske tv-programmer på YouTube vil registreres - lad os sige, at man finder et særligt klip fra ‘Vild med dans’, som man vil se. Den sening kan TV 2 sandsynligvis få med,” siger Frank Klausen.

Stort fremskridt
Det er altså ikke komplet viden om sening af alle levende billeder på internettet, men et stort fremskridt for mediemarkedet.

DR vinder mere viden om effekten af tv-sening på flere skærme og medievaner især hos de yngre borgere. Mens de kommercielle aktører først og fremmest vil kunne vurdere, om de ekstra ratings, de genererer på sigt bliver en vare, som de skal have på hylden.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også