En del af Watch Medier

MediaWatchtirsdag31. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
12.10.2012kl. 02.15

Gallup sætter gang i måling af online tv-sening

De første solide Gallup-data om, hvor meget danske tv-kanaler ses på computerne, er på vej sidst på året. Smartphones og Ipads inkluderes fra næste sommer.
Per Fanefjord Laursen

Gallup indleder i efteråret de første målinger af tv-sening på computeren. Det sker med ny teknologi fra Gallups moderselskab, Kantar Media.

De danske tv-selskaber har nikket ja til, at tv-meter husstandene hen over efteråret får installeret nyt software på deres pc’er, således at deres tv-sening online registreres via lyden (audio-matching); stort set som Gallup registrerer tv-forbrug på tv-apparatet.

Det tager tid at nå rundt til hele tv-meterpanelet, og når året er omme, vil ca. 30 procent af de 1000 tv-meterhusstande blive målt.

“Sidst på efteråret står vi med de første rigtige solide data om, hvorledes den danske online-sening udvikler sig,” siger underdirektør Frank Klausen, Gallup, der oplyser, at de engelske målinger afslører, at online-sening udgør halvandet procent af tv-forbruget.

Målinger af tv-sening på Smartphones og Ipads kræver en lidt anden teknologi og måles fra sommer 2013.

Kun danske tv-kanaler
Det danske mediemarked bliver snart meget klogere på, hvorledes de kendte danske tv-kanaler ses live på pc’en, og hvor meget catch-up sening, der sker syv dage tilbage. Længere tilbage går man ikke.

“Vi får ny viden om online-sening på samtlige danske tv-kanaler, dem der i forvejen får tal fra Gallup. Men danske tv-kanaler er som bekendt langt fra hele universet, når vi taler levende billeder online. Her bliver der forskellige niveauer,” siger han og uddyber:

“Tv-sening fra kilder, der er dansk tv, men ikke traditionelle kanaler - eksempelvis et videoklip på Eb.dk - er der en lille chance for, at vi måler."

Sening af klip på YouTube og lignende kan derimod ikke registreres specifikt. Det er tænkeligt, at Gallup vil afrapportere alle indsamlede data, og at YouTube vil optræde som del af en stor ‘andre’ kategori. Markedet får dermed en fornemmelse af forbruget.

“Det er dog muligt, at sening af danske tv-programmer på YouTube vil registreres - lad os sige, at man finder et særligt klip fra ‘Vild med dans’, som man vil se. Den sening kan TV 2 sandsynligvis få med,” siger Frank Klausen.

Stort fremskridt
Det er altså ikke komplet viden om sening af alle levende billeder på internettet, men et stort fremskridt for mediemarkedet.

DR vinder mere viden om effekten af tv-sening på flere skærme og medievaner især hos de yngre borgere. Mens de kommercielle aktører først og fremmest vil kunne vurdere, om de ekstra ratings, de genererer på sigt bliver en vare, som de skal have på hylden.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Grundlægger og adm. direktør i Woomio, Zeth Edwardsen. | Foto: Pr / Woomio
Digital

It-selskab for influencer marketing henter friske millioner fra investorer

Selskabet Woomio har fået en tocifret millioninvestering til at udvikle forretningen i de kommende år fra Vækstfonden og finsk kapitalfond.
  • Bureauer: Betaling garanterer ikke visninger af reklamer på Tiktok
  • Influencer får bøde for overtrædelse af markedsføringsloven

For abonnenter

Foto: Pluto Tv, Pr
Navne

Pluto TV henter nordisk PR-chef fra Viaplay

For abonnenter

Adm. direktør i Spotify Daniel Ek. | Foto: Mitsuru Tamura/AP/Ritzau Scanpix
Digital

Mere end 200 millioner betaler for et Spotify-abonnement

Peter Kjær Jensen, topchef i Postnord Danmark | Foto: Stine Bidstrup
Medienyt

Topchef om nedbemanding: "Postnord skrumper ikke konsistent"

For abonnenter

Foto: Jacob Nielsen
Aviser

Dansk Journalistforbund forlader internationalt samarbejde i protest

For abonnenter

Foto: Jonas Olufson
TV

Sofie Linde stopper som vært på X Factor

Læs også

Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Digital

TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere

I gennemsnit havde tv2.dk og fire TV 2-apps 3,2 mio. månedlige brugere sidste år og lagde dermed pæn afstand til de private mediekoncerner. Positionen skyldes strategiskifte, siger TV 2-chef.

For abonnenter

Foto: Niels Nygaard
Digital

Journalisthøjskolen får ny studieretning

DMJX lancerer en ny studieretning i såkaldt coded design, der tilbydes nye studerende allerede fra efteråret.

For abonnenter

Foto: Jacob Nielsen
Aviser

Dansk Journalistforbund forlader internationalt samarbejde i protest

Det er ikke en nem beslutning, lyder det fra DJ-formand, som nu har sendt varsel om udmeldelse af det internationale journalistforbund afsted. Endelig beslutning skal godkendes på delegeretmøde.

For abonnenter

Seneste nyt

  • It-selskab for influencer marketing henter friske millioner fra investorer – 16.29
  • Topchef om nedbemanding: "Postnord skrumper ikke konsistent" – 16.08
  • Pluto TV henter nordisk PR-chef fra Viaplay – 15.25
  • Mere end 200 millioner betaler for et Spotify-abonnement – 14.55
  • Sofie Linde stopper som vært på X Factor – 14.12
  • Socialdemokratiet hyrer ny pressechef – 13.26
  • Spotify stiger i formarked efter vækst i brugerantal – 13.15
  • Dansk Journalistforbund forlader internationalt samarbejde i protest – 12.36
  • Dansk organisation går fri af omstrukturering i Bauer Media – 11.29
  • Forfatteren Henrik Nordbrandt er død – 10.35
  • Ledigheden på det danske arbejdsmarked stiger igen – 10.23
  • Journalisthøjskolen får ny studieretning – 09.57
  • Flere virksomheder beskytter sig mod kopister i metaverset – 09.42
  • Højere renter rammer Nuuday-ejers milliardlån – 08.45
  • 24syv-chef forsvarer kritiserede radioindslag – 07.56
Flere nyheder

Job

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Life science journalist

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

Se flere jobs

Watch Job

  • People and Operations Partner

  • Senior Porteføljemanager

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

Se flere jobs

Job

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Life science journalist

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge