Hvor mange kunder har HBO om ét år?

Der er 150.000 nye on demand-abonnenter om ét år, spår fagfolk i en MediaWatch-rundspørge. De er dog uenige om, hvem der får flest.
Per Fanefjord Laursen

Online tv-markedet er på vej ind i en ny fase med efterårets nye udbud af streaming- og on demand-tv fra HBO, Netflix og YouBio - læg dertil broadcasternes egne online-tilbud.

I visse kredse lyder det, at flow tv's nedgang dermed vil indfinde sig - efter års forsinkelse - men nu sker det. Andre kredse ser et supplement tone frem, som bliver populært hos digitale storbyindbyggere, der - i tilfældet HBO Nordic - værdsætter at kunne se topserier straks, de har været onair i USA.

HBO er helt tilknappet om de danske forventninger, men selskabets interne analyse indikerer, at knap én mio. danskere burde være i målgruppen.

Mindshares analyse af forbrugerholdninger peger i retning af, at de nye streaming tv-tilbud bliver en kæmpe succes allerede i 2013. De kan ende med at reducere danskernes brug af flow-tv.

Hvor mange om et år?
Spørgsmålet, som MediaWatch har stillet fagfolk, er: Hvor mange abonnenter i Danmark har HBO, Netflix og YouBio til sammen om ét år?

“Overfører vi erfaringerne fra danskernes appetit på Spotify, de betalende, vil jeg skyde på, at de tre samlet kan have 300.000 kunder om ét år,” siger Chief Innovation Officer Christian Strand, IUM, med det klare forbehold, at de nye tilbud bliver markedsført offensivt.

Med 300.000 abonnenter kan de rent faktisk påvirke flow tv seningen – hvis kunderne vel at mærke også bruger deres abonnement.

150.000 om et år
“Mit bud er, at de samlet når 150.000 kunder om ét år,” spår VoD-evangelisten Claus Bülow Christensen, der er kendt som uofficiel “talsmand” for streaming- og ondemand tv.

“Det afhænger selvfølgelig af pris, programudbud og kampagnetilbud. Men jeg gætter på 150.000 til sammen – og jeg gætter på, at Netflix bliver størst, efterfulgt af YouBio og HBO,” supplerer direktør Nicolai Porsbo, eCapacity, og tidligere chef for Dr.dk.

Netflix står bedst
Claus Bülows analyse læner sig op af distribution som faktor. Den lyder, at HBO om ét år vil tiltrække 20.000 abonnenter med et godt indhold, som dog slet ikke er mainstream.

Netflix når op på 100.000 kunder. De står stærkt ved at kunne nå befolkningen på en bred vifte af enheder, bl.a. alle spilkonsollerne, mens YouBio henter 30.000. De vil få problemer med at levere en smidig tjeneste på SmartsTV's, der stadig er et ret umodent marked, også teknologisk. På sigt står YouBio dog formentlig bedre hvad angår markedspenetration end de amerikanske selskaber, lyder Bülows analyse.

TV 2's direktør for betalings-tv, Stig Møller Christensen, der både er konkurrent og medaktør, er ikke specielt uenig:

“Jeg tror, at Netflix og HBO hver især får meget svært ved at nå 100.000 abonnenter, men hvad summen af de to bliver, ved jeg ikke. Til gengæld tror jeg YouBio har gode muligheder for at nå reel volumen,“ siger han.

De almindelige danskere
Andre adspurgte er mere vage. Til eksempel den centrale gamle distributør af flow tv, YouSee, der tager udviklingen alvorligt. Men vicedirektør Ulf Lund ville ikke gætte på et konkret tal.

“Det store spørgsmål er selvfølgelig, om også den almindelige dansker er klar til at tage de nye tjenester til sig. Men jeg tror, at YouBio får 50 procent af markedet, hvad enten det bliver stort eller lille marked på den korte bane. Fordi vi har det bedste indhold, og fordi vi er tættest på kunderne.”

Boxer TV-direktør Steen Ulf Jensen føler ikke trang til at skyde på et tal, men tør godt sætte en femmer på, at YouBio har flere kunder end de to andre tilsammen om et år.

Flere andre kilder opgiver på forhånd at begive sig ud i tolkninger af emnet. Det er lige nu for usikkert til at byde ind på.

Gi' et bud
Hvad tror du - skriv dit bud i kommentarfeltet under artiklen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også