Knudsen: Det er ikke et udsalg

Der er stadig lang vej til et salg, siger koncernchef Lisbeth Knudsen, Berlingske Media, der understreger, at der ikke bliver et ejerskifte for enhver pris.

Med valget af SEB Enskilda som finansiel rådgiver er der sat yderligere skub i salgsprocessen i Berlingske Media - og spillet om, hvem der fremover skal tegne ejerskabet af mediehuset med dybe rødder i det borgerlige Danmark.

Hvad har været afgørende for det nye skridt?

"Det har været, at de sonderinger, jeg har foretaget, har givet en række positive tilbagemeldinger, som gør, at jeg sammen med Mecoms bestyrelse har besluttet, at der nu skal sættes en mere formel proces i gang for at få nogle konkrete bud," siger Lisbeth Knudsen, adm. direktør og ansv. chefredaktør i Berlingske Media.

Hun ønsker ikke at kommentere, hvor mange positive tilbagemeldinger, sonderingerne siden i sommer har resulteret i - og heller ikke, om de overvejende er danske eller europæiske.

"Det, der er vigtigt, er, at vi får en løsning, som har det rette fremtidsperspektiv for Berlingske Media, og som opfylder kravene til pris og de betingelser i øvrigt, som Mecoms bestyrelse stiller i forhold til et salg," siger Lisbeth Knudsen, der ikke ønsker at uddybe, hvilke betingelser Mecoms bestyrelse stiller for et salg.

Hun understreger, at processen stadig har lange udsigter; "der er lang vej fra positive tilbagemedlinger til konkrete bud", og fastholder, at det fortsat kan ende med, at Mecom ikke sælger de danske aktiviteter, selvom der nu er taget et omkostningstungt skridt mere i den retning.

"Det er ikke sikkert, fordi det ikke er til salg for en hvilken som helst pris. Det her er ikke et udsalg. Der skal først være et tilfredsstillende bud," siger Lisbeth Knudsen.

Alle ved, det er krisetider for mediebranchen - hvor godt et tidspunkt er det at sælge på?

"Det tror jeg, afhænger meget af den konkrete køber, og de værdier og muligheder den enkelte byder ser i Berlingske Media," siger Lisbeth Knudsen og henviser til, at Mecom sidste år - krisetider eller ej - solgte Edda Media i Norge til norske A-pressen for en høj pris på 222 mio. euro, knap 1,65 mia. dkk - syv gange Edda Medias driftsresultat på EBITDA-niveau (resultat før renter, skat og afskrivninger).

Hvad er en tilfreddstillende pris for Berlingske Media og Mecom - er det syv gange ebitda som med Edda Media?

"Det har jeg ingen kommentarer til," siger Lisbeth Knudsen, der uddyber, at det næste større skridt i processen er at få sonderingerne gjort færdige med SEB's assistance, så alle mulige købere f.eks. også i den finansielle verden kommer med i puljen.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også