TV 2 Play tror på vækst trods on demand-krig

Online tv-platformen TV 2 Play har nu næsten 70.000 abonnenter, men potentialet er større og skal opdyrkes, trods ankomsten af nye svære modstandere.
Per Fanefjord Laursen

Efterfølgeren til TV2 Sputnik, TV 2 Play, skal have flere abonnenter og øge indtægterne i 2013, trods et online tv-marked i forandring, hvor nye, attraktive on-demand tilbud melder sig om få uger, lyder budskabet fra ny betalings-tv-direktør

TV 2 Play har i dag i omegnen af 60-70.000 abonnenter, hvor de fleste betaler 119 kr. pr. måned, hvis de er basisabonnenter. Det har været sparsomt med informationer om Sputnik, men sitet rundede 40.000 abonnenter tilbage i juli 2009.

TV 2 Play er "kun" supplement
Den nyudnævnte salgsdirektør for TV 2 Pay TV, Stig Møller Christensen, har sammen med den kommercielle chef, Jan Færch, fået til opgave at realisere TV 2s online-tv-strategi i en uforudsigelig konkurrencesituation.

”TV 2 Plays placering på markedet er en tv-streaming tjeneste, der altovervejende er et supplement til gamle distributionsveje, som sikrer danskerne adgang at se alle TV 2 kanaler, når og hvor de vil, på pc og alle mobile platforme,” siger Stig Møller Christensen.

Stig Møller Christensen anerkender den skærpede konkurrence om streaming-tv og ondemand sening, og han nedtoner forventninger til eksplosiv abonnementsvækst i 2013. Blikket er også rettet mod TV 2 Plays BTB markedspotentiale.

”Vort nærmeste markedsfokus er to prioriteter. At vinde flere direkte abonnenter og sælge TV 2 Play ind hos flere traditionelle tv-distributører. Vi har en første aftale på plads med Stofa om det,” siger han.

Almindelig tv-sening bare online
I Stig Møller Christensens analyse indgår de detaljerede brugertal, som han har til rådighed om, hvor meget abonnenter rent faktisk får benyttet TV2 Play.

”En tjeneste som TV 2 Play bruges især til se store tv begivenheder på TV 2s kanaler, fx drama og sport. Det er praktisk for seere, der ikke er nær et tv-apparat, eller hvor andre familiemedlemmer bruger det. De kan så se det på pc eller Ipad. En væsentlig andel af forbruget er at fange de TV 2-programmer, som de missede et par dage tidligere – også kaldet catch-up sening,” siger han.

En ting er at tegne et abonnement - noget andet at få det brugt. Betalings-tv direktøren vil dog ikke ud med, hvor hyppigt de 60-70.000 abonnenter rent faktisk bruger deres abonnement på TV2 Play og minder om, at Play trods er et relativt nyt produkt.

TV2 Film får ny rolle
TV2 Film lever i dag et mere diskret liv, efter kanalen i 2011 røg ud af YouSee basistilbud. Men kanalen kan meget vel blive en brugbar brik i den kommende online tv-krig.

Stig Møller Christensen understreger, at Play ikke ligger i direkte konkurrence med f.eks. HBO og Netflix, men TV 2 Film kan betragtes som et konkurrenceparameter overfor nye ondemand udbydere.

”Vi ønsker at bruge styrken i TV 2 Film som en relativ billig lineær kanal, og den følger med et TV 2 Play-abonnement til 119 kr. Strategien for Film som betalingskanal har hele været over tid at gøre den til et integreret flow/on-demand produkt, hvor cirka halvdelen af Films løbende titler er tilgængelig on-demand på Play, men også hos tv-distributører. Flere distributører tilbyder tilsvarende et meget billigt on-demand film-univers til sine kunder, der er baseret på TV 2 Film.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også