Global: Eurozone-krise æder global annoncevækst

Forventninger til global annoncevækst nedjusteres, mobilbrugere foretrækker netbrowsere over apps, og analytikere frygter flere nordiske magasin-lukninger.
Thomas Bo Christensen

Globalt annoncemarkedet nedjusteres
Den økonomiske krise i de sydeuropæiske lande er efterhånden så massiv, at flere mediebureauer nedjusterer forventninger til væksten i på det globale annoncemarked, skriver Financial Times. ZenithOptimedia har således nedskrevet væksten for 2012 til 3,8 procent. Det er således noget lavere end bureauets vurdering i juni, som lød på 4,3 procent og meget lavere end sidste års vurdering, som lød på 5,9 procent ud fra en forventning om, at sommerens OL og den amerikanske præsidentvalgkamp ville sætte yderligere gang i annoncekronerne. Bureauet har også nedjusteret forventningerne for 2013 og 2014 i lyset af krisen.

Mobilbrugere foretrækker net-browsere
Mange mediehuse har investeret heftigt i udviklingen af nyheds-apps til mobiltelefoner og tablets, men det har måske ikke været den smarteste investering. I hvert fald viser en ny undersøgelse fra Pew Research Center, at næsten tre gange så mange tabletbrugere og to gange så mobilbrugere får deres nyheder via internetbrowsere og ikke apps, skriver Mashable

Flere svenske magasiner kan dø
For nylig valgte Aller Media i Sverige at nedlægge kvinde-magasinet Chic, og ifølge Kampanje kan flere svenske og norske blade i den kategori komme til at dele samme skæbne. Sitet har spurgt flere magasin-kendere, der fortæller, at magasiner til kvinder, men også unge-gruppen, formentlig må lade livet som følge af vigende oplag og reklameindtægter. “Jeg tror specielt, at blade rettet mod de yngre målgrupper vil få det svært i tiden fremover,” lyder det bl.a. fra Lasse Gimnes fra kommunikationsfirmaet GimCom.

Youtube viser præsident-debatter
For første gang nogensinde i amerikansk valgkampshistorie vil debatterne mellem to præsidentkandidater ikke kun blive vist på almindelige tv-kanaler - de fire debatter mellem præsident Barack Obama og udfordreren Mitt Romney vil også blive sendt direkte på onlinetjenesten Youtubes Election Hub. The Next Web skriver, at det er en stor fordel for alle de mennesker, der er interesseret i amerikansk politik, men som bor uden for USA, og som derfor ikke har adgang til tv-kanaler. Youtubes lancering sker på grund af et nyt samarbejde med tv-stationen ABC, der har rettighederne til debatterne.

- TBC

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også