Berlingske: Nyhedsbureau skal vokse langsomt

Folketingets valg af Berlingske Nyhedsbureau er en blåstempling, men betyder hverken udvidelse af mandskab eller salgsoffensiv, siger chefredaktør.

I går fik Berlingske Nyhedsbureau (BNB) den første eksterne kunde i hus, da Folketinget valgte BNB som nyhedsleverandør frem for Ritzau. Et skulderklap af karat til udbryderen fra Pilestræde, der gik i luften for mindre end et år siden, og som for første gang stod sin prøve i direkte konkurrence med Ritzaus Bureau i en udbudsrunde.

"Det er en blåstempling af Berlingske Nyhedsbureau. Det viser, at vi er lykkedes med at bygge et bureau, der har meget lave omkostninger, og som er funderet på relativt få, meget dygtige medarbejdere. Vi har skabt et drømmehold," siger chefredaktør Jens Grund, der afviser, at den nye opgave bliver svær at tjene penge på, selvom BNB's pris for at levere nyhedsvaren lå mere end en halv mio. kr. under Ritzaus bud ifølge MediaWatch oplysninger.

"Det vil være en overskudsforretning," siger Jens Grund, der uddyber, at Berlingske ikke skal lægge flere ressourcer i bureauet for at løse opgaven.

"Vi kommer ikke til at ansætte flere medarbejdere. Vi har skabt en organisation, der har en passende størrelse til at kunne levere de vigtigste og bedste nyheder," siger Jens Grund.

Selvom Berlingske som andre mediehuse jagter nye, ekstra indtægter, har Berlingske ikke travlt med at bruge sejren som løftestang til at styrte ud og kapre nye (Ritzau-)kunder.

"Vi tager det stille og roligt i forhold til at få flere eksterne kunder. Vi vil gerne have flere, men det haster ikke, og vi har heller ikke en kæmpestor salgsorganisation til at løfte det, " siger Jens Grund.

Men kan I tillade jer ikke at være offensive, hvis I skal have flere eksterne kunder?

"Jeg synes også, vi har været offensive med det her bud, men min pointe er, at hastigheden ikke er det afgørende her. Vi er rigtig glade for, at vi har fået en ny kunde, men vi skal ikke til at bruge alle vores ressourcer på at skabe salg, når vi har lavet en enhed, der hviler godt i sig selv. Vi tager det en kunde og en mulighed ad gangen," siger Jens Grund.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også