MediaWatch

BNB gafler Folketinget fra Ritzau

Berlingske Nyheds Bureau var billigst og vandt udbud om at levere nyheder til Folketinget.

Et lille slag er slået i konkurrencen mellem Ritzau og opkomlingen Berlingske Nyheds Bureau.

BNB har netop vundet et udbud om at levere nyheder til Folketinget. Fra 1. januar er det altså ikke længere Ritzau, der har den opgave. BNB's tilbud matchede bedre Folketingets ønskeliste.

»I udbuddet havde vi tre parametre, som vi efterspurgte. Kvalitet talte 50 pct. Prisen talte 30 pct og hurtighed talte 20 pct. Derudover var der en række underkrav, som de skulle dokumentere at de kan leve op til. Samlet er det sådan, at BNB har fået flest point og derfor er det dem, der har vundet udbuddet,« Hanne Rasmussen, chef for Folketingets bibliotek, til Journalisten.dk

Hun tilføjer, at BNB's udbud var billigere end Ritzaus, og at det var det parameter, hvor forskellen var størst. 

BNB, der blev lanceret sidste år, har skabt en ny - og mere presset konkurrencesituation for Ritzau. Sidste år var der tvivl om, hvorvidt både Børsen og TV 2 ville droppe Ritzau til fordel for BNB. Begge endte dog med at blive hos Ritzau.

Ritzaus adm. direktør Lars Vesterløkke har sagt til MediaWatch, at markedet er grundlæggende ændret med det nye nyhedsbureau, og at det blandt andet har været medvirkende til, at Ritzau har måttet slanke organisationen. Vesterløkke mener, at der kun er plads til et full service-bureau på det danske marked. 

- JHT

 

 

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs