Ny "rød" netavis: De gode historier skal drive PioPio

Hvis ikke det nye midtsøgende netmedie Piopio når ca. 20.000 brugere på et år, er det i farezonen for at blive lukket igen.
Per Fanefjord Laursen

Kommunikationsrådgiver, tidligere kommunikationschef i 3F, Palle Smed og Socialdemokraternes politiske ordfører Henrik Sass Larsen lancerer netavisen Piopio.dk, opkaldt efter socialdemokraten Louis Pio.

Der er behov for en netavis, der ligger mellem de to yderfløje i dansk politik - de revolutionære på venstrefløjen og liberalisterne i Venstre og Liberal Alliance, lyder det.

“Vi vil gerne være skarpe, men vi vil ikke være onde, som de især er på højrefløjen. Tiden kalder på fornuftige svar. Der mangler medier med kant, der kan udfordre de borgerlige debattører,” siger Palle Smed til journalisten.dk.

Han henviser til, at f.eks. BT og Børsen er blevet meget højredrejede i deres debat, verdensbillede og vinkling. Det er de i deres gode ret til, men de mangler modspil, påpeger Palle Smed.

Hvor mange brugere skal PioPio nå for at udgøre en brugbar stemme i debatten- og få gennemslagskraft?

“Jeg tror ikke, at der nødvendigvis er en sammenhæng imellem antallet af brugere og gennemslagskraft. 180 grader har efter min opfattelse mistet gennemslagskraft i takt med, at det alene er brugerne, der definerer indholdet,” siger Palle Smed til MediaWatch.

“Men det er bestemt vores ambition at have gennemslagskraft, men det skal først og fremmest ske i kraft af de historier, vi bringer. Vores mål i forhold til antallet af brugere er 20.000, når vi har været i luften i et år. Og vi har givet projektet et år til at blive en "succes". Så evaluerer vi og hvis ikke det gør nogen forskel, lukker vi ned igen."

Ifølge Palle Smed kører Piopio på lavbudget. Arbejdskraften er hovedsagelig frivillig. Han understreger samtidig, at avisen ikke spekulerer i, at den muligvis kan få mediestøtte, når mediestøtten omlægges.

Brugertal svinger på 180grader 
“Modparten” 180grader blev lanceret i 2007. Det liberale sites brugertal ligger på 32.000 i juli 2012 ifølge Danske Medier/FDIM.

Men i kølvandet på folketingsvalget rundede sitet 41.981 brugere i december 2011 - en fremgang på 43 procent fra december 2010. Det var samtidig et pænt hop fra niveauet i december 2009 på 20.463 og lavtpunktet i 2008 på 16.052 brugere.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også