Iværksætter: Underligt, at ingen andre havde fået ideen

Det startede som en universitetsopgave. Nu er Jeanet Rosenkjær Horstmann iværksætter og chefredaktør for seks skribenter på Realityportalen.dk.

Det er noget af det mest læste stof på mange redaktioner. Kilderne er mere end ivrige for at bidrage, målgruppen er bred, men alligevel meget specifik, og der er en konstant nyhedsmotor i de mange serier, der ruller over skærmen flere gange hver uge. 

"Det er da underligt, at der ikke findes et rent realitysite?" tænkte Jeanet Rosenkjær Horstman og opridsede i en eksamensopgave, hvordan sådan et site skulle se ud. 

I dag, omkring ni måneder og et banklån senere, er den 28-årige journaliststuderende ejer af og chefredaktør på et voksende nichesite: Realityportalen.dk.
Et site, der dels producerer nyheder selv, dels aggregerer et nyhedsoverblik fra strømmen af realityhistorier fra andre medier.

Indtil videre er det gået hurtigt, siger hun. Ifølge portalens egne tal (sitet er ikke tilmeldt de officielle målinger fra Danske Medier) er den på fem måneder accelereret fra 0 til 30.000 månedlige unikke brugere. Og syv frivillige skribenter holder trit med realiy-stoffet. 

Iværksætter-by-accident
Alligevel er hun ikke rigtigt iværksætter, synes Jeanet Rosenkjær Horstmann. Det startede jo bare som et universitetsprojekt.
Jeanet Rosenkjær Horstmann, der læser cand.public - kandidatuddannelsen i journalistik ved SDU - havde været i praktik på Ekstra Bladet, hvor hun startede med at "babysitte de unge mødre" på Flash-redaktionen. Ikke lige drømmen for en seriøs journalistspire. 

"Det kunne jeg slet ikke overskue. Men så snart jeg begyndte at skrive, fandt jeg ud af, at det var hamrende læst - mere læst end samfund, krim og den klassiske kritiske journalistik. Jeg fik et rigtigt godt kildenetværk og blev en slags 'De unge mødre'-ekspert," siger Jeanet Rosenkjær Horstmann.

Tilbage på SDU skulle hun i et fag om journalistisk innovation opfinde en case på et medieprojekt, der kunne føres ud i livet. Der fik hun ideen til at samle det eksisterende indhold om reality-tv og blande det med egenhistorier om reality-kendisserne. Det var et voksende område, som ingen tilsyneladende havde sat sig på.

Det er de mantraer, netinnovatører har prædiket i nogle år nu: Find en specifik målgruppe, giv dem meget stof om et smalt emne og blandt dit eget unikke stof med et overblik over alt det gratis stof, der har værdi for dem.  

"Jeg havde ikke set mig selv som selvstændig før eksamen, hvor censor rejste sig op og sagde 'Hvis du ikke starter det her, så gør jeg.' Og fem minutter efter eksamen gik jeg i gang med at undersøge, hvordan man rent faktisk gør sådan noget," siger Jeanet Rosenkjær Horstmann.

Netværk, netværk, netværk
De næste måneder blev brugt på at finde ud af, hvordan man laver et netmedie. Hvordan får man lavet en hjemmeside? Hvordan laver man en forretningsmodel? 

"Jeg brugte meget tid på at finde folk, der havde forståelse for mit projekt og kunne give mig gode råd," siger Jeanet Rosenkjær Horstmann. 

Hun fandt et webbureau, der forstod hendes idé og indvilligede i at gøre det lidt billigere end andre. Hun fandt nogle mentorer, der satte hende i forbindelse med folk i branchen. Og hun spurgte fokusgrupper af reality-læsere, hvordan de helst ville have stoffet serveret. 

Læserne vil have egenhistorier
Sitet gik i luften i april. Realityportalen.dk er i dag blevet et site, der er bygget op om egenproducerede historier. Egentlig var ideen, at sitet primært skulle være en nyhedsaggregator - et knudepunkt for realitystoffet. Men læserne vil have unikke historier.

"Som udgangspunkt havde jeg ikke tænkt, at vi skulle være så meget på med egenhistorier. Men det er det, folk vil have. De vil gerne have noget ekstra - noget mere - end det, andre medier skriver. Så vi bruger meget krudt på at lave nye vinkler på tingene. Der skal være nye historier hver dag," siger hun.

Hun har fundet seks frivillige skribenter - de fleste medstuderende - der synes, at stofområdet og projektet er sjovt. Lige nu kæmper de for at holde trit med de mange programmer, der har sæsonstart.  

I gennemsnit har sitet - ifølge Jeanet Rosenkjær Horstmann - haft 25.000 unikke brugere om måneden de første fem måneder. I august rundede det dog 30.000, og september tegner til at blive bedre endnu, siger hun. 

Meget af trafikken kommer fra Facebook, som  - ud over lidt omtale i Fyens Stiftstidende og andre medier - har været det eneste PR for sitet. 

Ingen deadline for break even
Fra nu af er ambitionen, at kvaliteten af det redaktionelle indhold skal blive bedre, og at sitet fortsætter med at vokse.

Indtil videre er den eneste indtægtskilde bannerannoncer. Jeanet Rosenkjær Horstmann er blevet tilknyttet et mediebureau. 

"Jeg ved godt, at jeg ikke bliver milllionær af annoncering, og at jeg med tiden skal tænke i helt andre baner," siger Jeanet Rosenkjær Horstmann. 

Indtil videre har projektet kostet knap 100.000 kr. Men iværksætteren har endnu ikke nogen deadline for, hvornår sitet økonomisk skal løbe rundt. Der er også lige et speciale, der skal skrives det næste halve år - og derfor har hun fundet en medredaktør, der kan passe sitet, mens hun læser.  

"For min egen skyld, har jeg ikke sat dato på, hvornår det skal give overskud. Indtil videre er ambitionen bare, at sitet skal vokse og læsertallet skal stige," siger hun. 

Find en makker
 Jeanet Rosenkjær Horstmann er ikke i tvivl om, hvilket råd hun vil give lurende journalistiske iværksættere.

"Sørg for at have gode mennesker omkring dig, der kan hjælpe og støtte især med det mere købmandsmæssige. Min største hindring har været, at jeg har manglet en samarbejdspartner - jeg har tit følt mig meget alene og meget uvidende om nogle helt essentielle ting," siger hun.

- JHT

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også