Bureau: Flow-tv under pres allerede i 2013

Netflix og HBO's entré bliver en udslagsgivende faktor, der kan ende med at reducere danskernes brug af flow-tv, spår Mindshare, men to andre bureauer er skeptiske.
Per Fanefjord Laursen

Når Netflix, HBO, YouBio m.fl. gør deres entré, vil det betyde masser af alternative tv-tilbud til danskerne.

Mindshares direktør Martin Rasmussen spår nu, at de nye streaming tv tilbud bliver en kæmpe succes allerede i 2013, som bliver en udslagsgivende faktor, der kan ende med at reducere danskernes brug af flow-tv.

Det er næsten mere optimistisk end HBO selv. Selskabet pointerer, at HBO’s onlinetilbud ikke er et mainstream produkt, og estimerer, at der er fem mio. i Norden, som regnes som potentielle kunder. Det giver knap én mio potentielle abonnenter i Danmark.

“Danskerne er ikke specielt hurtige til at starte på det nyeste, men når de først kommer i gang, har vi verdens hurtigste markedsudbredelse. Se på trådløst bredbånd, smartphones, musik-streaming,” siger Martin Rasmussen.

Analyse: Danskere er klar
Mindshare-direktøren hæfter sig ved de tilkendegivelser, der er kommet frem i bureauets årlige ‘Reklameanalysen’, hvor man i år også spurgte om forventninger og holdninger til tv-streaming.

“39 pct. af danskerne mener i analysen, at online tv-streaming er fremtiden, og 19 pct. kan godt forestille sig at skifte tv-abonnement ud og udelukkende streame fra nettet,” siger han. De 19 pct. flugter således pænt med HBO’s egne kundeprognose.

I dag er der kun 3,4 pct., der benytter tv-streaming tjenester, men hele 54 pct. af befolkningen kan godt se sig selv opsige det gamle tv-abonnement. Hele 83 pct. mener, at online tv streaming er fremtiden.

“Konsekvensen bliver, efter min mening, at både tv-forbrug og ugentlig dækning af flow-tv vil falde allerede i 2013,” siger Martin Rasmussen.

Ikke i 2013
Flow TV vil få at mærke, at der er kommet nye streaming muligheder, og der bliver flere og flere af dem, siger IUM.

“Men ulempen for f.eks. HBO og Netflix er dog, at de umiddelbart mangler relevant og lokalt inhold, så jeg tror ikke, vi kommer til at se den store effekt af deres indtræden i markedet allerede i 2013,” siger Broadcast Manager Jakob Olsen, IUM.

Godt supplement
“Der er ingen tvivl om, at VoD er en faktor, vi nu skal regne med på længere sigt, men jeg er alligevel noget mere skeptisk end Mindshare på dette område,” siger TV Director Mikael Ostenfeld, Carat.

“Jeg kan ikke forestille mig, at vi ser tvs dækning blive dramatisk påvirket i den overskuelige fremtid. Flow-tv kanaler er så meget andet end film og serier, f.eks. dansk indhold og sport. Online-tjenesterne, der er på vej, tegner til at være et spændende supplement i visse husstande som vil sætte high-pay kanaler som TV 1000 under pres,” siger Ostenfeld, der vurderer, at HBO’s egen markedsanalyse lyder fornuftig: At målgruppen er knap én mio. – men hvor mange, der abonnerer, er så en anden sag.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også