H1: Bannersalg skyder i vejret

Trods fald i job- og boligannoncer og et trægt annoncemarked steg omsætningen for bannerannoncering i 1. halvår med 12 procent.
Per Fanefjord Laursen

Selvom væksten i webtrafik generelt er stilnet af vokser omsætningen for bannerannoncering stødt, viser nyeste opgørelse fra Danske Medier. Omsætningen fra bannere og partnerskaber steg 12 procent i forhold til 1. halvår 2011. 

Den samlede omsætning fra online annoncering, inklusiv markedspladser (men uden Google og permission marketing), gik op med knap fire procent til i alt 1,1 milliard kroner i første halvår.

"Det er glædeligt med fremgangen på bannerannoncering, som medfører flotte vækstrater, selv om vi ser en nedgang inden for online markedspladser, som følge af fald i job- og boligannoncer," siger Marianne Bugge Zederkof, direktør for analyse og dokumentation i Danske Medier.

Mobilannoncering i bevægelse
Et andet og forholdsvist nyt område i den digitale annoncestatistik er mobilannoncering. Danske Medier har i tre kvartaler opgjort omsætningen på det mobile område, og der er sket en betydelig vækst fra 1. til 2. kvartal i 2012, således at mobil annoncering udgjorde 8,3 millioner kr. i 2. kvartal 2012 mod 5,5 i første kvartal og 7,5 i 4. kvartal 2011.

"Det er vigtigt også at følge udviklingen inden for mobilannoncering, der stadig er beskeden i omfang. Den forventes at opnå stigende markedsandele som følge af de store stigninger i trafik i takt med, at markedet modnes," siger Marianne Bugge Zederkof.

Markedspladser er isoleret set faldet syv procent i første halvår blandt andet som følge af en nedgang i omsætning fra jobannoncer (minus 4 procent) og nedgang i boligannoncer (minus 14 procent).

Hårde data og estimater
Det er Danske Medier (tidligere FDIM), der udarbejder statistikken for det digitale annoncemarked. Statistikken er blandt andet baseret på indberetninger fra medlemmerne. Googles omsætning er ikke med i kvartalsopgørelserne, da Google ikke offentliggør omsætning for det danske marked. Danske Medier estimerer i stedet det samlede søgeordsmarked på årsbasis.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også