HBO's blik er rettet mod de digitale mediebrugere

HBO's danske målgruppe er cirka én mio. mediebrugere, typisk yngre, der er bosat i byerne og dus med den digitale verden, mens mainstream-seere ikke ses som potentielle kunder.
Per Fanefjord Laursen

HBO lancerer et helt nyt tv-tilbud af høj kvalitet og lav pris i Danmark og hele Norden midt i oktober, lød budskabet i går.

HBO Nordics forretningsplan er baseret på en forventning om, at fem mio. indbyggere i Norden vil være i målgruppen for at tegne et HBO-abonnement, oplyser administrerende direktør for HBO Nordic AB, Hervé Payan.

På den baggrund anslår MediaWatch, at der er i runde tal er én mio. danskere, der opfattes som mulige købere. Det tal vil Hervé Payan hverken afkræfte eller bekræfte.

Den danske målgruppe er de relativt unge mediebrugere, typisk bosat i byerne, lige mange kvinder og mænd, som allerede er på forkant af den digitaliserede verdens medieforbrug, viser HBO's egen research af Nordens befolkning.

Ingen prognoser
Når det gælder, hvor mange der rent faktisk vil købe et HBO abonnement i Danmark, bliver det mere uklart.

HBO’s internationale direktør Simon Sutton har ingen kommentarer til, hvor mange man venter vil købe et dansk abonnement over tid, eksempelvis i løbet af de næste 12 måeder.

“Den slags kommenterer vi ikke i dag; i dag taler vi om programmer,” sagde han på tordagens pressemøde.

HBO Nordic bliver den første service i Norden, hvor man online kan se nye topserier kun 24 timer efter USA visning. De kan ses på alle enheder med en internetopkobling; tv, computer, smartphones og tablets.

Nogle af de profilerede HBO titler er 'Boardwalk Empire', 'Hit and Miss' og 'Magic City'. Alle originale serier, film, dokumentarfilm mm. får undertekster, og vil koste beskedne 75 kr pr. måned.

Ikke et mainstream produkt
Trods det attraktive tv-tilbud for i hvert fald 20 procent af seerne, er signalet fra HBO Nordics ledelse ret klart: man ikke er på en mission, hvor man skal lægge pres på traditionelt flow tv og den gamle tv-branche.

“Det er tænkeligt, at der ryger nogle piratseere, når vi lanceres, men vi er ikke et produkt, der står i modsætning til almindeligt tv. Vi komplementerer almindelig tv-sening,” siger Herve Payan, der understreger, at HBO’s egen research netop viser, at et HBO abonnement ikke er henvendt til mainstream seere, slet ikke i den mere modne kategori.

Både HBO og Netflix
Han oplyste også, at HBO ikke forventer en egentlig konkurrence mod Netflix i Danmark. 

I USA er tendensen nemlig, at produkterne er så forskellige, at folk i målgruppen vælger at abonnere på begge.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også