Kristeligt Dagblad tæt på ny betalingsstrategi

Kristeligt Dagblad er ved at lægge sidste hånd på en ny betalingsstrategi for nettet. Priserne vil formentlig stige.
Thomas Bo Christensen

Tilløbet har taget et godt stykke tid, men nu er de sidste detaljer efterhånden ved at være på plads. Kristeligt Dagblad vil i efteråret lancere en ny betalingsstrategi på nettet, som skal erstatte de digitale abonnementer, som avisen i forvejen har på netavisen K.dk.

Det fortæller avisens chefredaktør og administrerende direktør Erik Bjerager, som længe ikke har været tilfreds med udviklingen online, der ikke har fulgt med den flotte vækst på print:

”Vi er ved at lægge sidste hånd på en digital satsning, som vi lancerer på et tidspunkt i efteråret, formentlig i løbet af oktober måned. Det indebærer bl.a., at man kan få adgang til alt avisindhold i et digitalt abonnement på nettet og alle mobile platforme. Vi har haft digitale abonnementer siden 2006, men nu udvider vi det til at omfatte samtlige medieplatforme, og vi overvejer også at ændre prisen, som i dag er meget lav,” lyder det fra Erik Bjerager.

Et rent digitalt abonnement koster nu 499 kr. om året, hvilket er noget mindre end et årsprintabonnement, der koster 3.499 kr.

Model ikke afklaret
Med Kristeligt Dagblads udmelding om det nye digitale abonnement ligger avisen sig i kølvandet på Politiken, Jyllands-Posten og Berlingske, der i løbet af de seneste måneder har meldt ud, at de indfører betalingsmure på deres netaviser inden årets udgang.

Men hvorvidt Kristeligt Dagblad kommer til at erstatte den nuværende model, hvor kun en del af indholdet på K.dk er låst, med den såkaldte New York Times-model ligesom Politiken, eller om det i stedet bliver en premium-model, som den Jyllands-Posten satser på, er endnu ikke fastlagt.

”Vi følger selvfølgelig med i, hvad der sker herhjemme, og ikke mindst hvad der sker i udlandet. F.eks. er Helsingin Sanomat i Finland langt fremme, og dem har vi set nærmere på, fordi vi synes, at de gør det dygtigt. Men vi kommer ikke bare til at kopiere dem, tror jeg. De betragter et abonnement som en pakkeløsning, og så er der hele diskussionen omkring, hvordan den skal finansieres, som vi som sagt ikke har taget stilling til. Men det kommer vi til at gøre i løbet af de kommende uger,” fortæller han med henvisning til den finske avis, der er Nordens største, og hvor abonnenterne skal betale ekstra for den digitale version af avisen (7,50 euro (56 kr.) om måneden).

Ifølge chefredaktøren vil avisen have valgt en endelig betalingsmodel sidst i september.

Højere indtjeningstal
Erik Bjerager fortalte i foråret MediaWatch, at han var i tvivl om, hvorvidt avisen skulle satse på ”høje trafiktal på nettet eller høje indtjeningstal”.

Og selv om det endnu ikke er sikkert, hvilken model Kristeligt Dagblad vil bruge, så hælder Erik Bjerager mod den højere indtjening:

”I takt med at mange i markedet opfatter annonceindtægterne som truet, og de fleste oplever, at det er svært at skabe den annonceomsætning på nettet, som man havde håbet på i kraft af den større trafik, så er der jo meget, der taler for, at kvalitetsjournalistik skal finansieres ved en digital betalingsmodel. Det taler for, at man er rede til at sætte noget af sin trafik over styr eller måske rettere gemme flere ting bag lås og slå for at få en indtjening,” fortæller chefredaktøren.

Han tilføjer dog, at selv om han gerne så, at Kristeligt Dagblad var stærkere online, så mener han ikke, at der er det samme pres på Kristeligt Dagblad i overgangen fra print til digital, som hos mange af aviskollegerne:

”Kristeligt Dagblad er nok en af de aviser, der oplever presset på print senest, fordi en betragtelig del af vores læsere har en ret høj gennemsnitsalder, og det har også de nye læsere, som vi har fået. Det vil sige, at deres migration fra print til digital er langsommere end hos andre dagblade. Vi har selvfølgelig brug at tage hurtige skridt ligesom alle andre, men vi har også mulighed for at tænke os godt om. Vi behøver ikke være førende på det her område, for vi er ikke under det samme pres som andre.”

- TBC

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også