Usikker fremtid for Avisen.dk

Pengekassen er trængt på A-pressens Avisen.dk, der ikke lægger skjul på, at mediestøtte er helt afgørende for fremtiden.

Udskudt mediestøtte og et reduceret sponsorat fra LO presser forretningen i netavisen Avisen.dk, som A-pressen og Freeway lancerede for tre år siden.

Avisen.dk kom sidste år ud med et underskud på minus 3,5 mio. kr. - en forbedring fra 2010, hvor bundlinjen lød på minus 4,6 mio. kr. Bruttoresultatet endte på 1,6 mio. kr. mod 1,3 mio. kr. i 2010, men egenkapitalen er svundet fra 1,3 mio kr. i 2010 til minus 2,2 mio. kr. i 2011.

I år har netmediet samtidig måttet budgettere med en mindre pose sponsorpenge fra LO, der sidste efterår valgte at skære sit sponsorat til Avisen.dk ned til 1 mio. kr. - en betydelig nedgang i forhold til etableringsårene.

Ifølge MediaWatch' oplysninger var beløbet dengang på 5 - 10 mio. kr. om året. Dette beløb, vil Rasmus Emborg dog hverken af- eller bekræfte. 

"Det er ikke nogen hemmelighed at mediestøtte er afgørende for Avisen.dk. Sådan er det jo også for mange andre medier, men hvis mediestøtten falder fornuftigt ud, så ser det også fornuftigt ud for Avisen.dk. Det er klart, at det er frustrerende efter mange års diskussioner og erklæringer, at der så ikke sker noget, og den ulige konkurrence på mediemarkedet fortsætter," siger Rasmus Emborg.

Han vil ikke vil sætte nærmere tal på, hvad et fornuftigt udfald af mediestøtten vil sige for Avisen.dk, men ud fra de beregninger, der ligger i Mediestøtteudvalgets oplæg, der kom for snart et år siden, står netavisen til en støtte på knap 2,5 mio. kr.

Forventer ringere resultat

Selvom sponsoratet fra LO er nedgraderet, og mediestøtten lader vente på sig, er det redaktionelle budget uændret i år. Af samme grund forventer Rasmus Emborg et resultat i år, der i bedste fald holder status quo.

"Vi omlagde vores salgsstrategi i 2011, fordi vi ikke var tilfredse med niveauet af salget. Det er lykkedes os at få en markant fremgang med omlægningen i de primære indtægter, og det begyndte at slå igennem sidste år og vil slå mere igennem i år. Det har givet markant stigende indtægter, men omvendt har LO helt efter planen sænket sit sponsorat i år. Vores forventning til i år er, at resultatet formentlig ikke bliver bedre, måske lidt ringere," siger Rasmus Emborg, der dog ser positivt på fremtiden for arbejdslivavisen.

"Fremtiden er fyldt med spændende udfordringer, og det har den jo været lige siden, vi søsatte i projektet. Det er hårdt arbejde, men vi er nået langt, og jeg har et positivt syn på avisens fremtid," siger Rasmus Emborg.

Et år er lang tid

Udsigten til at den nye mediestøtteordning først vil kunne træde i kraft i 2014 får hårde ord med på vejen fra chefredaktøren, der tror, at den ekstra ventetid kan blive skæbnesvanger.

"Mediestøtten bliver afgørende for vores fremtid, der afhænger af, hvornår vi får mediestøtte, og hvor meget vi får. Derfor håber jeg også, at de politikere, der i årevis har efterlyst en omlægning af mediestøtten, og som har stillet 2013-støtte i udsigt til netmedierne, har åbnet øjnene for, at der er behov for at kompensere netmedierne, hvis ordningen først kommer i 2014. Et år er lang tid og kan være skæbnesvangert for nye medier," siger Rasmus Emborg.

Hvorvidt LO vil fortsætte med at lægge et millionsponsorat hos Avisen.dk næste år, bliver afklaret i løbet af efteråret, hvor der tages stilling til det på et bestyrelsesmøde i LO, oplyser organisationen.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også