Kan svenske Stampen købe Berlingske ?

Svensk medie peger på den hurtigt voksende svenske aviskoncern Stampen som en mulig køber af Berlingske Media.

Spekulationerne om, hvem der mon kunne være interesseret i at købe Berlingske Media, fylder også spalter den anden side af sundet. 

Det svenske mediesite Mediavärlden oplister i en artikel en række mulige investorer, der kunne have interesse i at Berlingske Media eller dele af koncernen. Foruden JP-Politikens Hus, A-Pressen, Bonnier og Schipsted, der allerede er nævnt i danske medier, peger Mediavärlden også på den svenske mediekoncern Stampen.

Stampen ejer Sveriges næststørste dagblad, Göteborg-Posten, og udgiver i alt 22 aviser  og over 40 gratis ugeaviser - foruden en række digitale medier. De

Koncernen har gennem de seneste år været på opkøbsjagt og føjet en stribe virksomheder til porteføljen. Primært i Sverige, men også enkelte tværnordiske selskaber. Og selskabet har tidligere udmeldt ambitioner om at vokse internationalt.

Ifølge Mediavärlden er det dog usandsynligt, at Stampen skulle ville overtage hele Berlingske Media, men snarere være interesseret i dele af koncernen, hvis det skulle være muligt.  

MediaWatch har forsøgt at få en kommentar fra Stampens CEO Tomas Brunegård, men koncernen vil ikke kommentere på sagen. 

Nogle trin nede på stigen
Stampen kan være en mulig køber, men koncernen er nogle trin nede på stigen, siger medieanalytiker Henrik Schultz fra Sparebank2Markets. 

"Stampen er en forholdsvis solid, mellemstor aviskoncern, der tidligere har vist stor interesse for opkøb i Sverige - og i mindre grad i Danmark og Norge. Koncernen har en lang og stærk udviklingshistorie bag sig, så man kan bestemt ikke afvise, at den kunne være interesseret, selv om den måske ikke er blandt de mest sandsynlige købere," siger Henrik Schultz, der understreger, at denne slags corporate overtagelser ofte kan have ganske overraskende udfald, og at meget i praksis afhænger af tilfældigheder.

Stampen har i Danmark vist interesse for blandt andre nogle regionale aviser, fortæller Henrik Schultz.

- JHT

 
 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også