Infomedia ikke bange for konkurrents udebanefordel
Det er ikke nok at stå tidligt op, hvis man vil æde markedsandele fra Infomedia. Det mener i al fald selskabets egen adm. direktør, Tim Wolff Jacobsen.
Han er ikke bekymret for den ivrige konkurrent Retriever Danmark, der har ambitioner om at mangedoble sin markedsandel fra sine kontorer i Singapore, hvor de ansatte kan overvåge dagens nyheder, inden solen står op i Danmark.
"Det er ikke en ulempe for os at være i Danmark., for vi er på arbejde døgnet rundt - hele året. Der er altid folk, som sidder klar," siger Tim Wolff Jacobsen til Børsen.
Konkurrent med nordisk mediegigant i ryggen
Retriever Danmark hed indtil for nylig Newswatch, men skiftede navn, da den nordiske medieovervågningsgruppe Retriever købte 70 pct. af selskabet i juli.
Newswatch havde på det tidspunkt en markedsandel på beskedne 5 pct. Men Retriever Danmak meldte ud, at det havde intentioner om at vokse til 15 - 20 pct. af den danske marked, der ellers suverænt domineres af Infomedia.
Kontorerne i Singapore skulle være en klar fordel, mente selskabets direktør.
Infomedia: Vi bliver i Danmark... for nu
Infomedia har dog ikke planer om at flytte jobs til lande med lavere løn eller mere praktiske tidszoner. I al fald ikke for nu.
"Vi har et godt setup her, og så længe vi kan holde arbejdspladserne i Danmark og være konkurrencedygtige, vil vi klart forsøge det," siger Infomedia-direktøren, der hæfter sig ved, at udebanefordelen de seneste år ikke har kunnet give Newswatch sorte tal. Regnskaberne er endt med underskud på 447.000 kr. og 1,25 mio. kr. i henholdvis 2010 og 2011.
Retriever ejes af de to nationale nyhedsbureauer i Sverige og Norge, NTB og TT, der igen ejes af de to landes dagspresse. Schibsted og Bonnier har betydelige ejerandele.
- JHT