Global: Netflix i massiv UK-vækst

Streamingtjenesten runder magisk tal på de britiske øer, Springer-chef får gigantisk bonus, og Discovery sponserer minicomputere til amerikanske skolebørn...

Netflix runder millionen på den anden side af kanalen
Snart kommer Neflix til Danmark, og hvis danskerne følger de britiske og irske forbrugeres appetit på video-streamingtjenesten, kan Netflix hurtigt få nogle brugere i folden. CNET skriver således, at den amerikanske tjeneste kun syv måneder efter lanceringen i Storbritannien og irland allerede har rundet en million brugere - det er ifølge Netflix selv den hurtigste vækst i alle de lande, hvor tjenesten opererer.

Springer-topchef får topbonus
Topchef i det tyske mediekoncern Axel Springer, Mathias Doepfner, har fået en bonus, der giver genlyd; to procent af aktierne i mediekoncernen, svarende til cirka 75 mio. euro. Ifølge The Guardian og flere andre medier, har Mathias Doepfner fået den ekstraordinære bonus som en foræring fra Friede Springer, enke efter Axel Springer, for at knytte ham tættere til mediehuset, der er et af Tysklands største. Mathias Doepfner har været Springer-CEO siden 1998 og bliver nu en af de fem største aktionærer i koncernen, der bl.a. udgiver Die Welt, med en andel på 3,26 pct. Friede Springer ejer selv herefter fem pct. direkte plus 46,4 pct. gennem Springer-fonden, Axel Springer Gesellschaft für Publizistik GmbH.

Discovery indtager skolebænken
En halv million amerikanske skolebørn har fået ny digital læse- og læreplatform efter sommerferien, en Techbook. Minicomputerne, der minder om tablets, er sponsoreret af tv-koncernen Discovery, der ser muligheden for at få foden godt og grundigt ind på markedet for undervisningsmateriale i transformationen fra print til digitalt undervisningsmateriale. "Det er ret perfekt for os," sagde David M. Zaslav, adm. direktør for Discovery Communications, som bl.a. driver Discovery Channel, Animal Planet og TLC - og som også producerer videobaseret undervisningsmateriale. "Lærings-indhold er kernen i vores DNA, og vejen ligger åben for os - i modsætning til de traditionelle lærebogs forlag, forsvarer vi ikke en døende forretning," siger han til New York Times.

Amerikanere så 37 mia. online-videoer – i juli
Det er populært at se videoer online. Det beviser tal fra researchbureauet Comscore, som viser, at 184 millioner amerikanere så hele 36,9 milliarder onlinevideoer alene i juli måned. Desuden viser opgørelsen, at hele 9,6 milliarder var reklamevideoer, skriver CNET. Amerikanernes foretrukne video-platform er Google (herunder Youtube), mens nummer to på listen er Facebook.

- TBC, LR

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også