Carlsen om sparerunde: Ikke en let opgave

Midtjyske Medier skal lige som resten af Berlingske Media spare, men hvor besparelserne skal hentes, ligger ikke fast, siger chefredaktør Dorthe Carlsen.

Berlingske Media skal hente i alt 16 mio. kr. i besparelser i efteråret - og en del af pengene skal findes i de regionale titler i Midtjyske Medier. Ansvarshavende chefredaktør Dorthe Carlsen, Midtjyske Medier, ønsker dog ikke at uddybe, hvor stor en del der er tale om - men ifølge Journalisten.dk skal der sammenlagt skæres syv stillinger i Midtjyske Medier og Berlingske Lokalaviser. Puslespillet lægges de kommende to uger, svarer Dorthe Carlsen her per mail.  

Hvor stor en del af de stillinger, der skal skæres (ubesatte såvel som besatte), og de 16 mio. kr. der skal hentes i år - skal findes i Midtjyske Medier?

"Spareplanen rammer Berlingske Media bredt, og Midtjydske Medier tager også sin del af de nedskæringer. Der er ikke tale om en grønthøster-spareplan. Vi har lokalt været inde og se konkret på, hvad der skulle til for, at Berlingske Lokale Medier når de ønskede resultater."

Hvordan vil I finde dem?

"Det er da heller ikke en let opgave. Vi har gennemgået vores forretning grundigt og finder på den måde steder, hvor der enten er nedgang i aktiviteten, mulighed for omlægninger eller andre måder at gøre tingene på. Det er så konkret, jeg kan være på nuværende tidspunkt. Vi er i de næste uger i dialog med vores tillidsmænd om lokale løsninger."

Hvordan har sommeren udviklet sig salgsmæssigt for de enkelte titler i Midtjyske? Hvor er I hårdest ramt?

"Man kan ikke sige, at nogle titler har været hårdest ramt. Hele branchen har oplevet en sommer uden den store lyst i markedet til at investere i markedsføring."

Det er kun otte måneder siden, Berlingske Media var ude i en tilsvarende sparerunde. Hvordan påvirker det jer som organisation at skulle ud i endnu en sparerunde?

"Det er da på ingen måde sjovt, vi ville da allesammen meget hellere have arbejdsro, men vi må forholde os til realiteterne."

Hvor går din grænse for, hvor meget der kan spares i Midtjyske Medier i forhold til at kunne drive publicistiske medier?

"Det er et meget abstrakt spørgsmål, som det er svært at give et hurtigt, klart svar på. Vi har i mediebranchen bredt set fået flyttet nogle grænser de seneste år. Jeg har det i al fald sådan selv. Men grænsen for, hvilke omlægninger og omstruktureringer vi vil se, er ikke nået. Den strukturelle udvikling, den digitale udvikling og vores læsere og brugeres ændrede adfærd må og skal åbne nye døre. Jeg synes, det er vigtigt at huske på, at vi jo også har forandret rigtig meget sammen med besparelserne, så vi i dag arbejder helt anderledes end før, netop for at kunne holde den publicistiske standard og kvalitet."

Hvordan har du det med at skulle gennemføre endnu en sparerunde så kort tid efter den seneste i januar? Og hvordan påvirker det medarbejdertilliden til ledelsen?

"Det er der naturligt nok ingen af os der er glade for, men jeg synes, at der er tale om en helt nødvendig og ansvarsfuld beslutning."

Tillidsmænd fra en række lokale medier i Berlingske Media sagde til Journalisten.dk for et par dage siden, at de ønskede en ny ejer med fokus på avisudgivelse og ikke overskud til aktionærer. Hvordan påvirker det mulige forestående salg organisation og medarbejdere?

"Der er naturligt nok stor interesse omkring, at Berlingske Media muligvis skal have en ny ejer, men vi forsøger ikke at lade os opsluge af rygter og kommentarer - lige nu er der alligevel ingen der ved, hvilken vej vinden blæser."

- LR
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også