Undersøgelse: Digital filmudleje vokser eksplosivt

Digital udlejning og salg af film og tv-serier vil stige eksplosivt de kommende to år, spår en ny undersøgelse fra YouGov. 44 procent af danskerne vil i 2014 leje og købe film og tv-serier digitalt mod kun 18 procent i dag ifølge undersøgelsen, der dog ikke melder om en tilsvarende nedgang for "offline" filmudleje. Således svarer tre ud fire danske serie- og filmbrugere nemlig, at de fortsat vil benytte sig af muligheden for at købe eller leje fysiske film.
MediaWatch

Digital udlejning og salg af film og tv-serier vil stige eksplosivt de kommende to år, spår en ny undersøgelse fra YouGov.

44 procent af danskerne vil i 2014 leje og købe film og tv-serier digitalt mod kun 18 procent i dag ifølge undersøgelsen, der dog ikke melder om en tilsvarende nedgang for "offline" filmudleje. Således svarer tre ud fire danske serie- og filmbrugere nemlig, at de fortsat vil benytte sig af muligheden for at købe eller leje fysiske film.

"Selvom vi forventer en stor vækst i brugen af det digitale marked, er danskernes overblik over og kendskab til markedet slet ikke steget fra 2011 til 2012. Det kan måske forklare, hvorfor det fysiske marked for film og tv-serier stadig er klart størst. Det digitale marked står overfor en stor kommunikationsudfordring, hvis de vil udnytte deres fulde potentiale," siger Andreas Ishøy, Research Consultant hos YouGov, i en pressemeddelelse.

Flere aktører er i gang med at ruste sig til kampen om kunderne. Hos YouSee planlægger man en større relancering af den digitale filmbutik, TV 2 har for nylig lanceret TV 2 Play og i går meldte den amerikanske streaming-tjeneste Netflix sin entre på det skandinaviske marked i slutningen af 2012.

- CT, LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også