Q2: Udgivere må kæmpe for webvækst

Pilen peger ikke længere automatisk opad for de store udgiverhuse på web - væksten er generelt toppet og tilgangen af brugere langt fra længere en selvfølge. Det viser udviklingen i det gennemsnitlige antal brugere blandt de 20 største udgiverhuse i 2. kvartal sammenlignet med samme kvartal sidste år ifølge tal for FDIM/Danske Medier. Mediehusene holder i bedste fald status quo i forhold til sidste år, men flest har oplevet et fald.

Pilen peger ikke længere automatisk opad for de store udgiverhuse på web - væksten er generelt toppet og tilgangen af brugere langt fra længere en selvfølge.

Det viser udviklingen i det gennemsnitlige antal brugere blandt de 20 største udgiverhuse i 2. kvartal sammenlignet med samme kvartal sidste år ifølge tal for FDIM/Danske Medier. Mediehusene holder i bedste fald status quo i forhold til sidste år, men flest har oplevet et fald.

Undtagelserne er Euroinvestor og North Media, der begge har øget brugertallene gevaldigt - sidstnævnte bl.a. som en konsekvens af opkøbet af websites som Byggestart.dk og Henttilbud.dk.

De største tabere er Freeway og Microsoft, der har mistet stor styrke og rækkevidde bedømt på antallet af brugere - men også magasinhusene Bonnier og Aller samt TV 2 oplever stor sivnig blandt brugerne. Næppe tilfredsstillende - selvom de fleste udgivere i stedet kan glæde sig over vækst på mobiltrafikken.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også