Webtrafik: Jp.dk dykker efter relancering

Jyllands-Posten indledte sommeren med en stor relancering af mediehusets nyhedsflagskibe på nettet, Jp.dk og Epn.dk. Fornyelsen kostede dog på brugerkontoen i de første uger, viser trafiktallene for juni fra FDIM/Danske Medier.  Både Jp.dk og Epn.dk faldt mellem 15 og 16 pct. i forhold til juni 2011.

Jyllands-Posten indledte sommeren med en stor relancering af mediehusets nyhedsflagskibe på nettet, Jp.dk og Epn.dk. Fornyelsen kostede dog på brugerkontoen i de første uger, viser trafiktallene for juni fra FDIM/Danske Medier. 

Både Jp.dk og Epn.dk faldt mellem 15 og 16 pct. i forhold til juni 2011.

"Relanceringen af JP's digitale univers var ikke blot en gennemgribende designændring, men også et skifte til nyt CMS. Vi har været meget tilfredse med relanceringen, og vi har fået mange positive kommentarer fra vore læsere. Operationen forløb dog ikke fejlfrit. Vi havde bl.a. problemer med diverse rss-feeds, hvilket har kostet læsere, og med de gennemgribende ændringer har vi også oplevet et dyk i søgemaskine-trafikken," siger internetredaktør Jørgen Schultz-Nielsen i en kommentar per mail til tallene.

Smartphones spiller ind
Han pointerer, at trafikkurven vil rette sig op igen efterhånden som man kommer i bund med de tekniske øvelser i forbindelse med relanceringen. Når det er sagt, så spiller smartphonens hastige fremmarch også ind i billedet, mener Jørgen Schultz-Nielsen.

"Jeg har bemærket, at Jp.dk ikke er alene om at dykke i trafik i juni. Der er ingen tvivl om, at læserne i større og større grad via smartphones får deres nyhedsbehov dækket ind," siger han og uddyber, at Jp.dk's mobilsite i juli 2012 passerede 10,2 mio sidevisninger - mere end en fordobling i forhold til året før.

Blandt de nyhedssites, der også fik en lettere forkølet start på sommeren trafikmæssigt, er Bt.dk, der ser ud til at miste pusten efter sidste års store vækst og har svært ved at holde brugertallet på den ønskede, rigtige side af en million brugere månedligt. Berlingske Media og Microsoft MSN's fælles unge nyhedssite, Gonews.dk, stod for et af de største fald i juni - formentlig som en delvis konsekvens af trafikdriveren Msn.dk's tilbagegang. Til gengæld havde både Sporten.dk og Business.dk i Berlingske Media-familien en god juni med pæn vækt.

Trafikvinderne på nyhedsfronten var Politiken.dk, og Lokalavisen.dk og Information.dk, der alle scorede en vækst over 10 pct.  Blandt tv-stationerne fik Dr.dk også en god måned med vækst, mens Tv2.dk stadig taber terræn - og som det eneste magasin/ugeblad, der blander sig i top 50 over de mest besøgte websites, vandt Aller Medias sladderspydspids Seoghoer.dk også yderligere brugere i sommerdagene.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også