MediaWatch

Nyt digitalt fodboldmagasin vil tale med ham, der slår græsset

Con amore-projektet Kontra Magazine vil dække det fodboldunivers, der ikke får plads i andre medier.

Hvad kan greenkeeperen, agenten,advokaten og fodboldstatistikeren fortælle læselystne fodboldnørder?

Det nylancerede, gratis e-magasin Kontra Magazine vil fange nogle af de fodboldvinkler, som aviser, netsites og tv overser.

Der skal være analyse og mere dybde, fortæller Lasse From Jonassen, der er redaktør på con amore-projektet, som fire unge gutter, to grafikere, en journalist og så redaktøren, har søsat.

»Vi vil lave et alternativ til de etablerede mediers fodboldækning. Vi mener, at der har manglet et fodboldmedie, som tør at gå endnu mere i dybden med analyserne og kigge på universet omkring fodbolden," siger redaktør Lasse From Jonassen.

"I stedet for at fokusere på trænere og spillere, så vi vil vi gerne have fat i de personer, der er oversete i branchen, men alligevel har en stor indflydelse på fodbolden," siger redaktøren, der dog erkender, at analyserne og baggrundsartiklerne i forvejen findes i aviserne "i en vis udstrækning".

Men  Kontra Magazine ønsker at præsentere det i et andet format. Indhold og layout er inspireret af udenlandske fodboldmagasiner som det meget seriøse britiske Blizzard og svenske Offside.

Kan du pege på nogle artikler i jeres førsten nummer, som man ikke ville kunne finde i en avis?

"Udover interviewet med Flemming Toft (forsidehistorien, red.), er der nok ikke alverden i denne omgang. Det er første nummer, og der har været mange ting, vi skulle lære. Men det er vores ambition, at magasinet skal have mere af den slags," siger Lasse From Jonassen.

Ambitionen er på ingen måde at kunne leve af det
Kontra Magazine er ikke et levebrøds-projekt. De fire bagmænd har alle andre jobs eller studier. Lasse From Jonassen selv læser handel og markedsføring og arbejder med fodboldstatistik.

"Ambitionen er på ingen måde, at vi skal kunne leve af det. Det er pure passion, der driver os. Men vi håber da, at der kan falde lidt penge af," siger han.

Første udgave af magasinet er udkommet via Issuu - en udbyder software til e-magasiner. Første nummer var gratis. Fremover vil det koste 1.500 kr. per udgivelse. Den udgift og mere til, vil Kontra Magazine gerne have dækket via annoncer. 

Det første nummer tæller 53 sider og har en håndfuld helsides annoncer fra betting-firmaer og sportssites. 

I forhold til læsere, har redaktionen en forsigtig målsærning om 2.000 læsere på tre måneder.  Det er lidt lavt sat, siger Lasse From Jonassen, og planen er, at en målrettet indsats på de sociale medier, skal hente læsere ind i folden. 

Markedsføring via sociale medier
På Twitter findes etablerede netværk af både amatører og professionelle, der debatterer Superliga-stof under hashtag'et  #sldk og om Champoins League under #cldk. Der vil fodboldmagasinet være til stede, siger Lasse From Jonassen. 

Facebook skal bruges til at skabe transparens og holde læserne i kog med opdateringer, teasers og mellemregninger, i de 30 dage, der går mellem udgivelserne.  

- JHT

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelse i Ekstra Bladets ledelse, Podimo henter trecifret millionbeløb og Zentropa-chef frygter "international leverpostej" i dansk fiktiion er nogle af de vinde, der har blæst og formet det danske medielandskab i denne uge. Få dit overblik her.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs