Dagblade åbner flanke med betalingsmure

Både nye og gamle medieaktører kigger sultent på det danske nyhedsmarked med udsigten til, at Politiken, Jyllands-Posten og Berlingske Tidende om et halvt års tid indfører betalingsmodeller på deres netaviser.
Thomas Bo Christensen

Både nye og gamle medieaktører kigger sultent på det danske nyhedsmarked med udsigten til, at Politiken, Jyllands-Posten og Berlingske Tidende om et halvt års tid indfører betalingsmodeller på deres netaviser.

Det mener Jens Poder, der er partner i webbureauet Peytz & Co, efter at MediaWatch i går kunne fortælle, at Berlingske Media nu også har deres betalingsplaner på plads ligesom konkurrenterne fra JP/Politikens Hus.

”Jeg synes, de løber en stor risiko for, at der kan komme nogen og overtage de kunder, der ikke vil betale for online-indhold. Man kan sagtens forestille sig, at der kommer en ny aktør og tilbyder gratis nyheder. Det er en stor ladeport, de åbner, for så dyrt er det heller ikke at etablere et nyhedsmedie,” siger Jens Poder, som ikke mener, at konkurrencen fra gratis-siderne på DR og TV2 nødvendigvis vil afholde MetroXpress eller nye aktører fra at satse stort på gratis netindhold.

Dagbladene for selvsikre
Han mener, at dagbladede føler sig for selvsikre på, at forbrugerne vil lægge penge for deres indhold:

”I bund og grund handler det ikke, om hvad Lisbeth Knudsen og Bo Lidegaard synes om deres produkter. Det handler om, hvad danskerne er villige til at betale penge for. Det kan godt være, at de mener, at de laver et kvalitetsprodukt, men det er totalt irrelevant, hvis forbrugeren ikke vil betale for det. Og selv om de kan få nogen til at betale for deres produkt, så er det ikke sikkert, at de kan få dem til at betale nok,” siger han og fortsætter kritikken:

”Jeg ved godt, at der er en hel masse hæderkronede traditioner omkring de danske bladhuse, men jeg synes bare, at de skal passe på med at tro, at der ikke kan komme nogen nye spillere på markedet,” siger han og henviser til, da MetroXpress i 2001 trådte ind på markedet i Danmark og stjal læsere fra de etablerede medier.

Kan samle dagbladslæsere op
Og netop MetroXpress vil formentlig lukrere på at blive den store gratis netavis, mener Jens Poder:

”Hvis jeg var MetroXpress, som hidtil har haft en meget tilbageholdende strategi, så vil jeg se meget interesseret på det her. Det er et medie, som har perfektioneret det at ramme en meget attraktiv urban målgruppe med et gratis produkt. Hvorfor skulle de ikke videreføre det på nettet,” spørger Jens Poder.

Mulighed for lokalmedierne
Omvendt mener han, at der, hvor der er det største potentiale for brugerbetaling, er ved lokaludgivelserne, som Berlingske også vil indføre netbetaling på:

”Det kunne godt være, at der var en større betalingsvillighed i forhold til lokale nyheder. Her betyder nyhederne mere for brugerne, og der er ikke andre, der dækker stoffet. Men jeg vil stadig tvivle på, at der vil være penge nok i det,” lyder det fra Peytz-partneren, der ikke overraskende mener, at de danske mediekoncerner generelt har været for dårlige til at forretningsudvikle:

”Medierne burde være mere optaget af at udvikle andre ting i forhold til deres kunderelationer. Man kan sige, hvad man vil om daily deals-markedet, men på mange måder er Sweetdeal en bedre for forretning for Berlingske end deres nyhedssites."

- TBC
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også