Knudsen: Tilfredsstillende resultat i en svær tid

Selv om de første seks måneder af 2012 har budt på både en nedgang i annoncesalget på 13 pct. og et fald i bladsalget på otte pct. for Berlingske Media, så kalder topchef Lisbeth Knudsen det netop offentliggjorte halvårsregnskab fra Mecom for tilfredsstillende.
Thomas Bo Christensen

Selv om de første seks måneder af 2012 har budt på både en nedgang i annoncesalget på 13 pct. og et fald i bladsalget på otte pct. for Berlingske Media, så kalder topchef Lisbeth Knudsen det netop offentliggjorte halvårsregnskab fra Mecom for tilfredsstillende.

”På basis af det vi har set i første halvår af 2012, er halvårsresultatet absolut godt. Vi har set, at annoncekonjunkturerne har været lavere for hele avisbranchen, og på den baggrunden er det meget tilfredsstillende, at vi kan levere et regnskab, der er lige lidt bedre end i fjor,” siger hun med henvisning til, at den danske del af Mecom lander et driftsresultat (EBITDA) for halvåret på 67,7 mio. kr., hvilket er en mindre stigning i forhold til samme periode sidste år, hvor driftsresultatet var 66,2 mio. kr.

Samlet bliver der dog tale om et negativt resultat på minus 38,7 mio. kr., når finansielle udgifter og ekstraordinære omkostninger til blandt andet afskedigelser og et it-outsourcing-projekt er trukket fra. Et resultat, der er ca. 21 mio. kr. dårligere end første halvår af 2011.

Ifølge Lisbeth Knudsen er det dog ikke det retvisende resultat for Berlingske Medias tilstand:

”EBIT-resultatet er præget af en række ekstra omkostninger og koncernkonsolideringer. Desuden hænger vores forretning traditionelt sådan sammen, at første halvår altid er den økonomisk svagere del af året og andet halvår det stærke,” fortæller koncernchef Lisbeth Knudsen.

Nødt til at spare
Selv om regnskabet viser et vigende annonce- og bladsalg, er der også positive takter at spore – ikke mindst i forhold til onlineaktiviteterne.

E-commerce-sitet Sweetdeal går igen frem, ligesom BT oplevede en stærk vækst på 37 pct. på den digitale annoncering, hvilket betyder, at onlineannoncerne nu udgør omkring 40 pct. af de totale annonceindtægter på BT.

Af regnskabet fremgår det dog også, at det positive driftsresultat (EBITDA) på 67,7 mio. kr i høj grad hænger sammen med, at den danske afdeling af Mecom har skåret betydeligt i udgifterne. De er således næsten ni procent lavere end i 2011 - noget, som Henrik Schultz, medieanalytiker ved norske Sparebank 1 Markets, betegner som uholdbart.

Men ifølge Lisbeth Knudsen er det ikke noget unaturligt, at det er besparelser, der trækker et positivt driftsresultat i hus.

”Det er rigtigt, at vi har et positivt resultat, primært fordi vi har formået at styre vores omkostninger, men vi har også set pæne væksttal i vores digitale indtjening. Vi er selvfølgelig nødt til at styre omkostningerne benhårdt, når annoncekonjunkturerne ser ud, som de gør. En del af udviklingen skyldes den almindelige økonomiske udvikling, og en del skyldes strukturelle forandringer, som er dem, vi kan gøre noget ved. Derfor har vi satset meget på vores digitale og mobile udvikling,” foræller Lisbeth Knudsen.

Men er det holdbart i længden at skulle spare sig til et positivt driftsresultat?
”Der vil altid være muligheder for at effektivisere, og det kigger vi naturligvis på. Samtidig er vi også optaget af, om den annonceudvikling, som vi har set i første halvår, fortsætter i andet halvår. Vi kommer til at fortsat at have fokus på vores omkostningsudvikling. Jeg tror ikke, at du finder en mediechef, som ikke vil sige, at det en nødvendighed i den her proces, hvor vi i Berlingske Media samtidig har satset hårdt på at kunne investere massivt i den digitale udvikling."

Du siger, at der altid vil være effektiviseringsmuligheder, men hvor meget mere kan man reelt spare, og hvor ligger det potentiale?
”Det vil jeg ikke kommentere på. Jeg vil bare sige, at det altid vil være sådan i en stor virksomhed som vores med en milliardomsætning, hvor der altid vil være noget at kigge efter. Og vi vil altid være på jagt efter muligheder for at reducere omkostninger.” 

Hvilke forventninger har I til andet halvår?
”Vi er meget forsigtige med forventningerne til andet halvår oven på de første seks måneder af 2012. Vi har ikke nogen forventninger om, at det kommer til at gå skarpt opad i sidste halvdel af 2012. Men i forhold til hele 2012 forventer jeg, at vi lander i et positivt resultat. Men lige nu mener jeg ikke, at der er nogen der kan spå om, hvordan det private forbrug udvikler sig i andet halvår. Men jeg vil sige så meget, at jeg ikke tror, at det bliver nogen fest, når det gælder annonceudviklingen.”

Du har fortalt, at Mecoms nye strategi kan betyde, at Berlingske kan blive solgt – hvordan mener du, at dette regnskab stiller Berlingske i forhold til en mulig køber?
”For det første foregår der i øjeblikket et såkaldt ”strategic review” i Mecom, hvor alle aktiviteter bliver gennemgået, og det kommer til at tage nogle måneder, og det må vi afvente. Men uanset om vi fortsætter i Mecom-regi, eller om Berlingske skal have en ny ejer, så er det resultat, vi har præsteret, tilfredsstillende forstået på den måde, at vi i nedgangstider har formået at lave et resultat, der er bedre end sidste år.”

Hollandske medier skriver, at Rabobank allerede er blevet sat til at finde en mulig køber til den hollandske afdeling af Mecom – hvor ligger Berlingske i den proces?
”Vi er slet ikke startet på det endnu, så der er ikke sat noget i gang på nuværende tidspunkt.”

- TBC

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også