Eksperter: lpad-journalistikken har ikke indfriet forventningerne

En helt ny form for journalistik, der vil gøre nyhedsbranchen levende igen. Det var budskabet fra mediemogulen Rupert Murdoch i begyndelsen af 2011, da han kort tid efter Apples lancering af den første ipad introducerede ipad-avisen The Daily, der ifølge ham selv ville bringe journalistikkens "magi tilbage."
Thomas Bo Christensen

En helt ny form for journalistik, der vil gøre nyhedsbranchen levende igen.

Det var budskabet fra mediemogulen Rupert Murdoch i begyndelsen af 2011, da han kort tid efter Apples lancering af den første ipad introducerede ipad-avisen The Daily, der ifølge ham selv ville bringe journalistikkens "magi tilbage."

Også andre mediechefer klappede i hænderne over ipaden og resten af tablet-bølgen. Ikke alene ville ipaden revolutionere journalistikken, fordi brugerne med dansende fingre over den trykfølsomme skærm kunne få helt nye journalistiske oplevelser, som f.eks. interaktive grafikker, video i HD-kvalitet osv. Men også fordi det kunne være redningsplanken for mange aviskoncerner, der var ved at gå konkurs som følge af printdøden.

Men ser man på ipad-journalistikken i dag, lader magien, som Rupert Murdoch forudså ville komme, stadig vente på sig.

Ipad har ikke ændret noget
De seneste rygterne fra Murdoch-koncernen lyder nemlig nu på, at The Daily snart drejer nøglen om.

Avisen ikke har formået at tiltrække nok abonnementer og dermed gøre avisen økonomisk rentabel. Angiveligt har The Daily omkring 100.000 abonnementer, selv om det ifølge Murdoch er nødvendigt med 500.000 for at nå break-even. Derfor trækkes ipad-avisen med et underskud på omkring 30 millioner dollars.

Samtidig er det småt andre medier, der har brugt kræfter på at lave særlig ipad-journalistik, fortæller it-ekspert Jon Lund, der mener, at ipaden og andre tabletter langt fra levet op til de tidligere forventninger:

"Ipaden har ikke ændret noget formidlingsmæssigt. Da den kom frem, tænkte mange, også jeg selv, at man med ipaden kunne tage det bedste fra print og det bedste fra nettet, koble redaktionelle dyder med algoritmens kraft og skabe et medieprodukt, den moderne, hurtige og overblikssøgende medieforbruger tørstede efter. Men sådan gik det ikke. Den perfekte tredje vej var der ikke i virkeligheden,” siger Jon Lund, som fortæller, at det er der en god grund til.

”Det er, fordi det er for dyrt. Og læsertallene på ipad-apps har ikke været store nok til, at man ville satse på det,” siger Jon Lund.

Økonomien hænger ikke sammen
Samme holdning har Lars Jespersen, der er chefredaktør på Nordjyske Stiftstidende, som var det første og hidtil eneste større danske medie, der har forsøgt sig med en ren ipad-udgivelse.

Nordjyderne lancerede tilbage i slutningen af 2010 ”Nordjyske Inside”, som ikke blot var en kopi af online-avisen, men som forsøgte at bruge nogle af de interaktive muligheder, som ipaden indeholder.

Men levetiden for "Nordjyskes Inside" blev dog ganske kort. Kun lidt over et halvt år efter lanceringen blev projektet droppet.

For selv om avisen høstede gode anmeldelser og pæne ord fra kollegerne i avisbranchen, så kunne Nordjyske ikke få brugerne til at betale for den rene ipad-udgivelse, fortæller Lars Jespersen:

”Der var næsten ingen, der købte produktet. Men vi vidste godt fra begyndelsen, at det ville være svært. Vores forventninger var ikke, at vi ville sælge en masse, bl.a. fordi der bare ikke var særligt mange, der havde ipads i Nordjylland på det tidspunkt,” fortæller Lars Jespersen, der understreger, at en del af projektet også var at høste erfaringer.

Brugerne glemmer ipad-adgang
”Og vores erfaringer er, at brugerne fik en god oplevelse, og at det fungerede fedt. Men folk sagde, at de glemte, at de havde adgang Nordjyske Inside. Det er simpelthen svært at fastholde brugernes attention. Det hænger sammen med, at folk generelt har et overskud af medieudbud. Så spørgsmålet er, hvordan man minder brugerne om deres muligheder. Det er en stor udfordring,” lyder det fra Lars Jespersen. 

Når spørgsmålet lyder, om forventningerne til en ny type ipad-journalistik generelt er blevet indfriet, er svaret derfor også nej:

”Ipaden har ikke omdefineret journalistikken endnu. De forventninger, som folk fik skruet op til tabletterne, er ikke indfriet. Men det er ikke ipadens skyld. Det er, fordi resten af kæden ikke hænger sammen endnu. Der er endnu ikke nogen, der har kunne få økonomien til at hænge sammen. Men det betyder ikke, at der ikke stadig er et stort potentiale. Det er der, fordi der er så mange, der har en ipad og får ipad,” siger Lars Jespersen med henvisning til, at der alene i Danmark er omkring 400.000 ipad-brugere.

Indhold på tværs af platforme
Ifølge Lars Jespersen er Nordjyskes journalistik på tablets bestemt ikke droppet med lukningen af Inside.

Men i stedet for at satse på journalistik, der kun er henvendt til ipads, så satser nordjyderne på indhold på tværs af platforme.

Og det er ifølge Jon Lund også den rigtige vej at gå:

”Jeg tror ikke på de rene apps. I hvert fald ikke til mediebrug. Bl.a. fordi det er for bøvlet at vedligeholde dem til både android-systemer, ipad, smart-tv osv. Men også fordi apps er øde øer uden forbindelse til nettet, hvor man let føler sig lukket inde. Der er simpelthen nogle fundmentale ting ved apps, som ikke virker. Derfor tror jeg, at der skal satses på ting, som kan læses alle steder,” lyder det fra Jon Lund.

- TBC

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også