Newsbreak forsøger sig med 'søgeords-journalistik'

Det nye site, Newsbreak.dk, serverer nyheder om politi, sport, økonomi, motor, livsstil og kendte, og forsøger at basere sin trafik alene på effektiv søgemaskine-optimering.
Per Fanefjord Laursen

På den korte bane sigter det nye danske nyhedssite Newsbreak.dk på at nå mindst 15.000 daglige brugere. Med flere ressourcer er et dagligt brugertal på 100.000 ikke urealistisk, lyder ambitionsniveauet, der også inkluderer en drøm om ren annoncefinansieret drift..

Newsbreak.dk, der blev søsat i marts, serverer mainstream nyheder om politiet, bål og brand, sport, økonomi, motor, bolig, livsstil og kendte. Sitet er lanceret af ansvarshavende chefredaktør Uffe Dahl som et eksperiment; hvor meget trafik kan man generere på et site udelukkende via søgemaskine-optimering?

“En stor del af det totale antal nyhedsvisninger på online-medierne kommer via søgemaskiner - fortrinsvis fra Google. Planene er at afdække, om det er muligt at kile sig ind i mellem de mange udbydere af onlinenyheder,” siger Uffe Dahl og svarer selv:

“Ja, det kan godt lade sig gøre. Men det er ikke nemt. Det kræver, at man hele tiden optimerer i forhold til de aktuelle begivenheder og hele tiden spørger sig selv: Hvilke ord søger brugerne efter i forhold til en aktuel begivenhed.”

Hvor mange brugere har Newsbreak nu?

”Brugertallet er meget svingende. Det går lige fra 1000 brugere pr. dag til vores rekord på lige over 25.000 brugere på en enkelt dag. På den største dag hidtil trak en artikel over 15.000 visninger.”

Trafik fra egne artikler
Newsbreak.dks nyhedsflow er baseret på en bund af nyheder fra Newspaq, men Newsbreak tilstræber at producere omkring 50 procent af artiklerne selv.

“Det er de egenproducerede artikler, der genererer brugere via søgemaskiner. Feedet fra Newspaq er et ekstra tilbud til dem, der er kommet ind. Det genererer stort set ikke trafik i sig selv,” siger Uffe Dahl, der oplyser at Newsbreak udelukkende finansieres af annoncer, men lige nu bedst kan beskrives som ’ikke-finansieret’.

Det lyder som en håbløs opgave at konkurrere med mainstream nyheder, når de findes alle andre steder?

“Newsbreak.dk konkurrerer ikke på hurtighed. Vi konkurrerer på søgninger. Og her er det vigtige ikke at være først, men at være god til at optimere.”

Hvad er målet de næste 12 måneder?

”Planen er at fortsætte udviklingen frem mod 2013. Herefter skal projektet igen evalueres. Der er tre scenarier: Der er brugere nok til at sitet kan bære en større udvikling. Der skal en investor ind for at kunne udvikle yderligere eller udsigterne for newsbreak.dk er så usikre, at sitet lukkes,” siger Uffe Dahl.

Udover Uffe Dahl er tilknyttet et par freelancejournalister samt en freelancefotograf.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også