Apple vs. Google-krigen ser ud til ingen ende at tage. Senest er Google blevet idømt en kæmpebøde på 137 mio. kr. for at lægge cookies hos Safari-brugere. Det skriver Version 2.
Apples browser Safari er som udgangspunkt spærret for tredjeparts-cookies, men det ignorerede Google altså.
Målrettet markedsføring nyt guld
MediaWatch
Apple vs. Google-krigen ser ud til ingen ende at tage. Senest er Google blevet idømt en kæmpebøde på 137 mio. kr. for at lægge cookies hos Safari-brugere. Det skriver Version 2.
Apples browser Safari er som udgangspunkt spærret for tredjeparts-cookies, men det ignorerede Google altså.
Målrettet markedsføring nyt guld
Behavioural targeting er det helt store buzzword, når det kommer til online markedsføring. Viden omkring, hvordan brugere agerer på internettet, er mange penge værd.
Selvom Safari har spærret for tredjeparts-cookies, udnyttede Google et smuthul i Apples browser, hvor det altså alligevel var muligt, hvis der var interaktion med brugeren. Denne interaktion kunne for eksempel bestå af en bannerannonce med usynlige elementer - og herved kunne Google få et mere detaljeret billede af interesser og købsønsker.
Bøden er udstedt af Federal Trade Commission, og er den største i organisationens historie.
Mere synligt herhjemme
Inden for EU's grænser er der søsat flere initiativer, der skal gøre det mere synligt for internetbrugeren, hvornår vedkommedes adfærd bliver sporet og gemt.
EU's nye cookie-direktiv venter stadig på at blive implementeret i Danmark, men i mellemtiden er flere danske organisationer, heriblandt FDIM, Danske Dagblades Forening, Digitale Publicister, Danske Specialmedier, Dansk Magasinpresses Udgiverforening (DMU). DI ITEK, DRRB, Dansk Annoncørforening, IT Branchen og Dansk IT, gået sammen om en fælles cookie-mærkning.
Cookie-mærket er ved at blive indført hos flere netmedier og kan videre ses på Ekstrabladet.dk, Jyllandsposten.dk, Tv2.dk og Computerworld.dk.
- CT
Del artikel
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.
Annoncører i Orchestras fællesindkøb får snart et nyt værktøj, der skal give bedre overblik, hvordan værdien af forskellige former for annoncering er fordelt.
Topchef i den norske mediekoncern er ikke glad for bundle-tilgangen. En platformstilgang, der imiterer konkurrenterne i Silicon Valley, er nøglen til mediers overlevelse i en digital æra, mener han.
Hun har varetaget koncernens eksterne pressearbejde og arbejdet med intern kommunikation. Efter sommerferien skifter hun til en stilling hos musical-producent.