Elle: Brugertal skal holde trit med konkurrenterne

Mange de forskellige kvinde- og modesites nyder jævnt stigende brugertal, men det kan også gå den anden vej, viser brugerdata fra Danske Medier for maj måned. Elle.dk er blandt de sites i kategorien, der tabte væsentlig læserloyalitet i forhold til maj 2011. Sitet måtte aflevere 15 procent af læserne og havnede på 33.200 brugere. Hvorfor har Elle tabt relativt mange brugere på et år?
Per Fanefjord Laursen

Mange de forskellige kvinde- og modesites nyder jævnt stigende brugertal, men det kan også gå den anden vej, viser brugerdata fra Danske Medier for maj måned.

Elle.dk er blandt de sites i kategorien, der tabte væsentlig læserloyalitet i forhold til maj 2011. Sitet måtte aflevere 15 procent af læserne og havnede på 33.200 brugere.

Hvorfor har Elle tabt relativt mange brugere på et år?

“Antallet af unikke brugere på Elle.dk har ligget relativt stabilt det sidste halvandet års tid; dog med plads til naturlige udsving i de måneder, hvor vi har haft nogle særlige redaktionelle tiltag eller samarbejder,” siger chefredaktør Cecilie Christiansen, ELLE Danmark og uddyber:

“Det skyldes blandt andet en bevidst strategi, vi vedtog for små tre år tilbage om aktivt at bruge sociale medier – en strategi vi oplever at vores konkurrenter nu også har taget til sig. I maj måned ligger vi forventeligt side om side med vores konkurrenter.”

Hvad er et passende brugerniveau for Elle - hvordan vil I nå det?

“Elle er et trendy, internationalt orienteret univers, der skal afspejle de nyeste modetendenser – og derfor er et kvalitativt eksklusivt redaktionelt miljø vigtigere for os end kvantitet. Når det er sagt, bør vores brugerniveau være på linje med vores konkurrenter.”

Hvilke redaktionelle tiltag har du på vej, og hvilke strukturelle muligheder har I for at øge trafikken?

“Vi arbejder med at finde ud af, hvordan vi kan forbedre sitet, men det er for tidligt at afsløre, hvad det konkret vil betyde. Jeg forventer dog, at gå i luften med et forbedret site inden årets udgang.”

Costume.dk blødte med en nedgang på hele 28 procent i maj, mens Altfordamerne.dk faldt med fem procent i perioden til 76.600 brugere.

Den største procentuelle fremgang fra maj 2011 til maj 2012 leverede Eurowoman.dk med 18 procents vækst til 33.200 brugere. Mens Woman.dk og Femina.dk voksede med henholdsvis tre procent og to procent.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også