Mobil: Nyhedssite runder 1. mio. brugere

Mens læserne generelt falder fra printaviserne, strømmer de stødt til avisernes mobilsites. I maj måned rundede markedslederen Ekstra Bladet et skarpt hjørne med besøg af mere end 1 mio. brugere - godt 100.000 flere end måneden før, mens marts bød på 925.000 brugere på mobil.eb.dk.

Mens læserne generelt falder fra printaviserne, strømmer de stødt til avisernes mobilsites.

I maj måned rundede markedslederen Ekstra Bladet et skarpt hjørne med besøg af mere end 1 mio. brugere - godt 100.000 flere end måneden før, mens marts bød på 925.000 brugere på mobil.eb.dk.

Også toeren på top 10, BT, løftede brugertallet mere end 100.000 fra april (503.000 brugere) til maj (626.000 brugere), men har altså stadig et godt stykke at gå, hvis Ekstra Bladet skal indhentes på mobilen.

Blandt de øvrige dagblade lagde Politiken lidt mere afstand til Berlingske med 430.000 brugere på mobilsitet mod Berlingskes 231.000. I april var spændet 366.000 til Politiken og 215.000 til Berlingske.

Flere mangler
Én spiller blandt dagbladene mangler i billedet. Det er Jyllands-Posten, der endnu ikke har tilpasset sit mobilsite til FDIM's nye målemetode og derfor ikke har figureret på toplisten siden marts. Det samme gælder Jyllands-Postens businesssite Epn.dk - og andre større aktører som  Fyens.dk, Bold.dk og Euroinvestor, der også kan tænkes at ændre placeringerne i top 15, når de får ændret det scipt, der måler mobilsitet.

FDIM/Danske Medier ændrede målemetode i marts, så brugere, der besøger et mobilsite fra en Iphone, også tælles med. Det har ikke overraskende sendt brugertallene betydeligt i vejret.

Dagblade i førertrøjen
Metodeændringen ændrer dog ikke på billedet af, at dagbladshusene står markant stærkere på mobil-platformen end de to store broadcastvirksomheder, som dagbladene ellers konkurrerer ihædigt med på nettet, DR og TV 2.

Mobil.dr.dk og m.tv2.dk spiller stadig biroller, og det giver dagbladene en unik konkurrencefordel - der kan gøre det endnu mere interessant for dem at knække den kommercielle kode på mobilen - end på web.

Dagbladenes ledende position som nyhedsleverandør på mobilen bliver endnu mere tydelig på udgiverlisten, hvor JP/Politikens Hus og Berlingske Media begge er mere end fem gange så store målt på brugere som den nærmeste redaktionelle konkurrent, TV 2. Det hører med til forklaringen, at TV 2 og til dels også DR har valgt en mobil strategi, der især koncentrerer sig om at levere nyheder via apps - og trafikken via apps tælles ikke med i statistikken her.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også