MediaWatch

Danskerne fører på digitale nyheder

På to punkter er den digitale revolution kommet længere i Danmark end i vores nabolande.

Danskerne læser flere nyheder online og er mere vandte til at betale for nyheder dem, end tyskere, franskmænd, amerikanere og briter.  12 pct. af danskerne har betalt for digitale nyheder mod blot 4 pct. af briterne og 9 pct. af amerikanerne.

På to punkter er den digitale revolution kommet længere i Danmark end i vores nabolande.

Danskerne læser flere nyheder online og er mere vandte til at betale for nyheder dem, end tyskere, franskmænd, amerikanere og briter.  12 pct. af danskerne har betalt for digitale nyheder mod blot 4 pct. af briterne og 9 pct. af amerikanerne.

Det viser en ny undersøgelse fra Universitetet i Oxford.  The Reuters Institute for the study of journalism (RISJ) i Oxford har undersøgt hvordan den digitale revolution ændrer vores nyhedsforbrug.

1.002 repræsentativt udvalgte danskere har deltaget i undersøgelsen, der også indeholder resultater fra Tyskland, Storbritannien, Frankrig og USA.

Danskerne fører digitalt
Undersøgelsen konkluderer blandt andet, at danskerne sammen med briterne er længst fremme i den digitale udvikling.

82 pct. af danskerne (og af briterne) svarer, at de har læst nyheder online i løbet af den sidste uge. Det svarer blot 61 pct. af tyskerne.

Her bliver vi godt nok overhalet af amerikenerne, hvor 86 pct. har læst digitale nyheder i løbet af en uge. Men danskerne flest danskere har taget mobile enheder som smartphones, tablets og e-readers til sig. Hvor 32 pct. af de digitale læsere i Danmark læste på mobil og 13 pct. på tablet. Til sammenligning bruger 28 pct. af de digitalt læsende amerikanerne mobil og 20 pct. af tyskerne.  

Sociale medier halter
På to punkter halter danskerne dog bagefter: Vi får stadig de fleste af vores nyheder fra de traditionelle mediehuse: broadcasteres og avisers websider.
90 pct. af danskerne har brugt de traditionelle nyhedsmedier, mens kun 34 pct. svarer, at de har fået nyheder fra fritstående medier.
Til sammenligning havde 62 pct. af amerikanerne fået nyheder fra de  fritstående medier.
 
Danskerne er også mindre tilbøjelige til at bruge sociale medier og til at engagere sig i nyhedsstrømmen ved at kommentere, dele eller uploade billeder eller artikler på blo9gs og nyhedssites. Her er amerikanerne klart i front. 
 

 

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs