Global: Bidsk avis får 1 mio. likes

The Sun når 1 mio. likes

The Sun når 1 mio. likes
Tabloid-aviser er ofte udskældte - ikke desto mindre er britiske The Sun mere "like'et" på Facebook end de fleste andre aviser. The Sun, der udgives af News International (The Times) rundede for nylig 1. mio. "likes" på Facebook, skriver Mediaweek. Det er summen af mange profilsider for The Suns stofområder og tilbud, der sender antallet FB-likes i vejret - heriblandt Sun Football og (195.000 likes) og Fabulous Magazin (126.000 likes).

Hovedsiden for avisen har 567.000 likes alene - end del flere end tabloid-konkurrenterne The Daily Mirror (67.000 likes) og Daily Mail (28.000 likes) - til gengæld er afstanden ikke nær så stor til The Guardian, der har 411.000 likes, og som også kan lægge likes fra flere profilsider til oveni.

Medie: Amazon udvikler smartphone
E-commerce giganten Amazon vil tage kampen op med Apple og Google på smartphones-markedet. Ifølge Bloomberg er Amazon i gang med at udvikle en smartphone, der produceres af kinesiske Foxconn International Holding Ltd. Amazon, der i forvejen er på markedet for håndholdte "devices" med e-readeren Kindle, er ifølge Bloomberg også i gang med at erhverve patenter i forbindelse med udviklingen af den nye smartphone. Amazon selv har dog ingen kommentarer til rygtet.

Hold øje med Twitter i dag…
Lørdag bliver muligvis en skelsættende dag for Twitters søge-og opdagelsesfunktioner. Det sociale medies direktør for ”Personalization and Recommender” systemer, Pankaj Gupta, udsendte torsdag følgende i en tweet: ”Søg og udforsk i @twitter vil være forandret for evigt efter i morgen.”
Flere detaljer var der ikke, men netmediet Mashable gætter på, at udviklingen af funktionerne kan være knyttet til måden Google for nyligt koblede Google+ ind i sine søgeresultaterne på. Ifølge Twitter gjorde den manøvre det sværere at finde nyheder fra Twitter. 

Aftenposten skal skære dybt
Schibsted har sat en større spareplan i gang, "RP15", der omfatter aviserne Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen. Målet er besparelser for 400 mio. nkk - og planen ser ud til at ramme Aftenposten hårdest i kroner og øre, skriver Kampanje. 200 mio. nkk skal avisen finde - svarende til hver fjerde job (eller 125 stillinger).  Planen er et led i avisernes digitale transformation - og procentuelt er besparelserne i de enkelte titler på samme niveau.

12 tal til tablet-tvivlere
Er du skeptisk over for Ipad'en og andre tablets betydning for medierne og medieudviklingen, har The Economist samlet 12 tal, der - måske - kan omvende tablet-tvivlen. Tallene giver et billede af, hvordan og hvor hurtigt forbrugerne tager den nye skærm til sig; lige fra tidsforbrug (14 timer på Ipad e.l. i snit om ugen) til nyhedsforbrug (53 pct. af tabletejere bruger den til at læse nyheder på) og til udbredelse (hver 3. amerikaner forventes at have en tablet i 2016). Se tallene her.


- JHT, LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også